Národní technické muzeum se ohrazuje proti takzvané „mediální kampani“, kterou údajně zosnovalo Železniční muzeum Výtopna Jaroměř po tom, co mělo odevzdat historickou lokomotivu Ringhoffer právě Národnímu technickému muzeu (NTM). NTM je totiž legitimním majitelem, přestože se 27 let o lokomotivu starali nadšenci z Jaroměře.
Spor o unikátní akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer v posledních dnech nabírá na obrátkách. Lokomotiva byla od devadesátých let v péči Železničního muzea Výtopna Jaroměř, které mašinu také kompletně zrekonstruovalo. Jenže jaroměřské muzeum není a nebylo vlastníkem historického stroje. Mělo ho pouze v zápůjčce od státního podniku Čepro, který Ringhoffer vloni daroval Národnímu technickému muzeu (NTM). To si lokomotivu minulý čtvrtek odvezlo do svého depozitáře v Chomutově.
„Měli jsme v plánu řešit její budoucnost a koupit ji, což byla jediná možnost, jak by u nás mohla zůstat. Výpovědní lhůta smlouvy je ke konci dubna a odvážet se má na silničním podvalníku 29. dubna. Nevím, proč nám nikdo neřekl, že se o něčem takovém uvažuje, a pouze nám striktně oznámili, že lokomotivu odvezou. Technické muzeum o tom s námi nekomunikovalo a nekomunikuje. Myslím si, že jde o záměrnou snahu nás poškodit. Snažíme se každému vysvětlit, že jsme mašinu opravili, a máme v ní tedy nějaký svůj majetek. Kdyby se to podařilo nějak narovnat, mohla by být u nás v expozici,“ řekl pro iDnes.cz Bohuslav Škoda, ředitel Společnosti železniční výtopna Jaroměř (SŽVM), která muzeum provozuje.
NTM se však proti výrokům Výtopny Jaroměř ohrazuje. „V případě některých partnerů se v souvislosti s tím vyvinul značně pokřivený přístup k vnímání podstaty vlastnictví tohoto státního majetku, když si k jednotlivým vozidlům začali osobovat vlastní práva neslučitelná s platnou právní úpravou. NTM se mělo jednou pro vždy v očích těchto subjektů stát „půjčovnou lokomotiv“, kde se jiné, než kladné vyřízení žádosti o výpůjčku nepředpokládá a připomínky NTM ke správě vypůjčeného majetku se nesluší,“ uvedlo ve svém prohlášení NTM. To také upozornilo, že generální opravu provedla sponzorsky jako příspěvek českému železničnímu muzejnictví ŽOS Česká Třebová. „Za zásluhu o faktickou záchranu vozidla patří SŽVJ bezpochyby dík,“ uvedlo NTM.
Národní technické muzeum také zdůrazňuje, že o lokomotivu Ringhoffer mělo zájem již dlouhodobě. „V roce 2014 se na NTM obrátila společnost ČEPRO, jako vlastník lokomotivy, s nabídkou k odprodeji. Navrhovaná cena ve výši 8 500 000 milionů korun byla tehdy ze strany NTM odmítnuta. Nakonec byla ale v roce 2020 jednání úspěšně završena podpisem darovací smlouvy dne 21. 9. 2020,“ píše NTM.
„Získáním lokomotivy do státní sbírky je posílena ochrana této kulturní památky, protože státní sbírka na rozdíl od soukromé sbírky představuje vyšší stupeň ochrany např. v případě možného prodeje. Tento významný úspěch NTM je však poněkud zkalen zcela negativně zaměřenou mediální kampaní, kterou iniciuje současný vypůjčitel vozidla Společnost železniční výtopna Jaroměř,“ uvedlo v prohlášení NTM. Proti výroku se Bohuslav Škoda však ohrazuje. „Společnost železniční výtopna Jaroměř nevede proti společnosti Čepro a ani proti Národnímu technickému muzeu žádnou mediální kampaň. Ani pozitivní a ani negativní. Média, která o odvezení lokomotivy Ringhoffer z Jaroměře informovala, tak dělala na základě své svobodné vůle. To, že Národní technické muzeum pravděpodobně nezvládlo mediální komunikaci s veřejností v záležitosti odvezení lokomotivy Ringhoffer z Jaroměře, není naší vinou,“ uvedl Škoda na serveru Zdopravy.cz.
Unikátní lokomotiva z dob první světové války je nyní umístěna v depozitáři v Chomutově. Depozitář se sezónně zpřístupňuje i veřejnosti. Do budoucna chce NTM akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer prezentovat ve stálé expozici Muzea železnice a elektrotechniky, které se buduje v prostorách bývalého depa Masarykova nádraží v Praze. Hotovo má být do roku 2028.
Do sporu o unikátní železniční památku se zapojil i hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS), který k tomu uvedl: „Musel jsem uznat argumenty týkající se vlastnického práva Národního technického muzea k této lokomotivě. Nicméně z diskuze jsem pochopil, že pokud bude vůle i na straně spolku v Jaroměři, tak existuje minimálně do roku 2028 další možnost jejího zapůjčení do zdejší výtopny. Myslím, že nakonec se můžeme domluvit i na daleko zajímavější spolupráci, kdy například NTM nabídlo možnost zapůjčení dalších exponátů.“
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.