sobota 8. května 2021 Statní svátek

Zrekonstruovali ji, skoro 30 let se o ni starali. Teď muzeum v Jaroměři o historickou lokomotivu přijde

27 let se pracovníci Železničního muzea Výtopna Jaroměř starali o historickou lokomotivu Ringhoffer. Přestože nebyla v jejich vlastnictví, mašinu kompletně zrekonstruovali. Jenže teď o významnou železniční památku přijdou. Ringhoffer ve čtvrtek poputuje do depozitáře v Chomutově.

Ringhoffer, unikátní akumulátorová lokomotiva z dob první světové války, je jediná svého druhu na světě. V devadesátých letech ji do péče dostali nadšenci z Železničního muzea Výtopna Jaroměř. Zdejší pracovníci mašinu kompletně opravili, přestože oficiálně nebyla v jejich vlastnictví. Vlastníkem lokomotivy byl až do loňského roku státní podnik Čepro, který Ringhoffer daroval Národnímu technickému muzeu (NTM). To si mašinu ve čtvrtek odveze do svého depozitáře v Chomutově.

„Bohužel se nepodařilo zachovat jeden z nejvýznamnějších exponátů Výtopny Jaroměř - elektrickou akumulátorovou lokomotivu Ringhoffer - jako součást našeho muzea. Lokomotiva má být po 27 letech působení v Jaroměři, kdy dělala radost tisícům návštěvníků, odvezena do depozitáře NTM v Chomutově, kde bude stát…“ uvedli zástupci železničního muzea.

Majetkové vztahy kolem lokomotivy byly už od počátku celkem komplikované. „Původně ji vlastnila cihelna Pulice u Dobrušky a vyměnila se za motorovou lokomotivu, ale majetkově zůstávala stále cihelny. Poté byla firmy CERS, která skončila v exekuci, ČEPRO měla u CERS pohledávky a místo peněz získala lokomotivu, kterou zapůjčila nám,“ popisuje majetkový kolotoč Milan Vícha z Výtopny Jaroměř.  

„Měli jsme v plánu řešit její budoucnost a koupit ji, což byla jediná možnost, jak by u nás mohla zůstat. Výpovědní lhůta smlouvy je ke konci dubna a odvážet se má na silničním podvalníku 29. dubna. Nevím, proč nám nikdo neřekl, že se o něčem takovém uvažuje, a pouze nám striktně oznámili, že lokomotivu odvezou. Technické muzeum o tom s námi nekomunikovalo a nekomunikuje. Myslím si, že jde o záměrnou snahu nás poškodit. Snažíme se každému vysvětlit, že jsme mašinu opravili, a máme v ní tedy nějaký svůj majetek. Kdyby se to podařilo nějak narovnat, mohla by být u nás v expozici,“ řekl pro iDnes.cz Bohuslav Škoda, ředitel Společnosti železniční muzeum Výtopna Jaroměř, která muzeum provozuje.

Národní technické muzeum se ke sporu zatím vyjadřovat nechce. „Akvizice nebyla doposud mezi NTM a společností Čepro řádně ukončena. Dotazy rádi zodpovíme po převzetí a po administraci předmětného daru do státní sbírky,“ sdělil iDnesu.cz generální ředitel NTM Karel Ksandr.   

Výtopna teď chce umožnit fanouškům, aby se s historickou lokomotivou mohli v Jaroměři rozloučit. Dnes a zítra bude proto od 16 hodin Ringhoffer k vidění ve venkovním prostoru areálu. Pracovníci železničního muzea tu budou provádět poslední funkční zkoušku před předáním.

Přestože si zástupci NTM lokomotivu ve čtvrtek odvezou, jaroměřští ještě neztrácejí naději. Do sporu se vložil i hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS), který se s Národním technickým muzeem snaží jednat. Ve hře je například možnost, že by se lokomotiva – byť jako majetek NTM – vrátila do expozice jaroměřského železničního muzea.

Hodnocení článku je 92 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Železniční muzeum Výtopna Jaroměř | Zdroj Železniční muzeum Výtopna Jaroměř, iDnes.cz

Štítky Ringhoffer, lokomotiva, historie, muzeum, Jaroměř, spor, Národní technické muzeum, Výtopna, železnice

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Václav Bartoň

jo a v Chomutově bude chátrat a reznout jako všechny tam zavřené lokomotivy

čtvrtek, 29. dubna 2021, 18:27

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.