úterý 7. prosince 2021 Ambrož

Petice za záchranu historického nádraží slaví úspěch: budova v Převýšově možná unikne demolici

Když Správa železnic oznámila záměr zdemolovat budovu nádraží v Převýšově kvůli plánované modernizaci trati, vyvolalo to u místních velké pobouření. Budovu historického nádraží považují za dominantu obce a proti demolici sepsali petici. Společná jednání nyní spějí do finále.

Správa železnic se zástupci obce už několik měsíců jedná o možném kompromisu. Za tímto účelem vznikla pracovní skupina složená ze zástupců zainteresovaných stran. Jednání nyní spějí do finále, Správa železnic prověřila různé možnosti zachování provorepublikové budovy a další alternativní vedení modernizované trati v okolí objektu. V současnosti tak existují tři varianty možného řešení, z nichž dvě počítají se zachováním nádraží.

„V současnosti je možný odprodej budovy obci nebo jinému subjektu za cenu stanovenou znaleckým posudkem, která dosahuje 9,3 milionu korun. Druhou možností je pronájem budovy za částku, která pokryje provozní náklady a běžnou údržbu, a umožní tak zachování objektu. Třetí možností je stále vedení trasy přes stávající nádraží,“ vysvětluje Jan Beneš, hlavní inženýr stavby ze Správy železnic.

Obec nyní projedná možnost odkupu budovy na jednání zastupitelstva a Správa železnic předloží svou představu o výši nájemného pro přízemí budovy.

„Poté, co nám Správa železnic sdělí výši nájmu, dojde k dalšímu jednání na zastupitelstvu. Současně je ale potřeba připomenout, že hledání řešení nemůže ležet jenom na obci. Petici za zachování budovy podepsalo přes 1 200 lidí. Pokud by založili nové občanské sdružení, které si bude přízemí budovy dlouhodobě pronajímat a vdechne mu nový život, může to být řešením celé situace,“ věří starosta obce Převýšov Miroslav Podnecký (nezávislý). Zároveň dodává, že ve hře je stále i možnost zbourání výpravní budovy: „Nikdo v obci ani v jejím vedení si to nepřeje. Na druhou stranu je to pořád lepší možnost, než aby nám po pár letech zchátrala, protože obec nebude mít na její údržbu, nebo aby ji koupil soukromník a udělal v ní ubytovnu.“

V současné době jsou v budově také čtyři byty, což byl jeden z argumentů proti její demolici. Petice upozorňovala, že zde bydlí rodiny s malými dětmi, kterým hrozí vystěhování bez náhrady.

Převýšov se nachází na trati Velký Osek – Hradec Králové – Choceň, která bude v příštích letech procházet modernizací a zdvoukolejněním. Modernizace má ulevit přetíženému tranzitnímu koridoru v úseku Kolín – Pardubice a zároveň umožnit zavedení expresů z Prahy do Hradce Králové. Díky maximální traťové rychlosti 160 km/h se po modernizaci zkrátí jízdní doba mezi oběma centry pod jednu hodinu.

Správa železnic nyní po společných jednáních představila další modifikace trasy v okolí Převýšova, které umožňují zachovat budovu historického nádraží a zároveň minimalizují nutnost snížení traťové rychlosti. Původní propad maximální rychlosti expresních vlaků kolem Převýšova z plánovaných 140 km/h přibližně na 105 km/h by vedl k jejich zdržení přibližně o půl minuty a zvýšil energetickou náročnost železniční dopravy v tomto úseku o 75 MWh ročně. Nové varianty umožňují snížit propad traťové rychlosti na 120 km/h, respektive 130 km/h v případě, že by trať vedla v těsném sousedství výpravní budovy.

Ohodnoť článek

Štítky Převýšov, železnice, vlak, nádraží, demolice, petice, Správa železnic

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.