Počasí dnes14 °C, zítra18 °C
Pátek 26. dubna 2024  |  Svátek má Oto
Bez reklam

Město chce dodatečně regulovat elektrokoloběžky, schválilo dohodu s provozovateli

Hradečáky od začátku prázdnin rozděluje názor na novou službu ve městě – sdílené elektrokoloběžky. Uživatelé totiž často nedodržují pravidla, jezdí s koloběžkami po chodníku a parkují je na nevhodných místech. Zastupitelstvo nyní dodatečně schválilo memorandum, které provoz elektrokoloběžek ve městě reguluje.

Od července v Hradci Králové fungují hned dvě soukromé společnosti, které ve městě nabízejí sdílené koloběžky – zelené Bolt a červenozelené Lime. Novinka však od počátku místní obyvatele značně rozděluje. Zatímco někeří si sdílené koloběžky nemohou vynachválit, další kritizují bezpečnost strojů a jejich parkování. Koloběžky se totiž často doslova „válí“ po celém městě – překážejí chodcům, některé ohrožují bezpečný provoz, jedna z koloběžek se našla v Labi a několik koloběžek vtipálci dokonce zavěsili na strom.

„Situace by se mohla do konce roku začít postupně zlepšovat, zastupitelé města totiž na svém zasedání schválili novelu vyhlášky města o místních poplatcích, která bude nově obsahovat povinnost odvádět městu poplatek za parkování elektrokoloběžek,“ uvedla mluvčí města Kateřina Šmídová.

Kromě poplatků zastupitelé schválili také memorandum, vzájemnou dohodu města a provozovatelů, která nastavuje další podmínky provozu elektrokoloběžek v Hradci Králové. Vedení města se snažilo memorandum schválit ještě dříve, než společnosti začnou koloběžky ve městě provozovat, to se ale nepovedlo. Někteří zastupitelé totiž memorandum odmítali s tím, že službu ve městě nechtějí. Jak ale upozorňoval primátor Alexand Hrabálek (ODS), s tím schválení memoranda vůbec nesouvisí. „Radnice nemá žádné legislativní nástroje ani pravomoci tuto službu ve městě zakázat,“ vysvětloval primátor na zasedání zastupitelstva. „Není to iniciativa nikoho z nás, město si žádnou takovou službu neobjednalo. Reagujeme pouze na provozovatele, kteří koloběžky provozují i v dalších městech,“ uvedl na zastupitelstvu vedoucí odboru rozvoje města Karel Vít.

„Elektrokoloběžky jsme nacházeli zaparkované v místech určených pro nevidomé či invalidy, bránily průchodu na chodnících nebo je nezodpovědní spoluobčané házeli do řek, kanálů či věšeli na stromy. Ačkoliv nedokážeme ze dne na den změnit jednání uživatelů těchto dopravních prostředků, můžeme se alespoň pokusit s provozovateli této služby nastavit pravidla provozu, která bude třeba dodržovat a jejich porušování bude postižitelné,“ vysvětluje primátor Hrabálek.

Nově chválené memorandum nyní upravuje například počet koloběžek, zóny, kam je zakázán vjezd nebo zóny se sníženou rychlostí. „Ačkoliv město v tuto chvíli nemá spolehlivé právní nástroje, kterými by bylo možné službu zastavit či výrazně omezit, musíme se spoléhat na vzájemnou dohodu a komunikaci. Memorandum upravuje nejen různé záležitosti týkající se provozu, ale například také uvádí, že provozovatel musí bez zbytečného odkladu odstranit zaparkované elektrokoloběžky, které jsou nebezpečné provozu na pozemních komunikacích, nebo jinak brání užívání veřejného prostoru,“ doplňuje náměstek pro oblast rozvoje města Jiří Bláha (ODS).

Město také zahájilo intenzivní spolupráci s městskou policií, která provoz elektrokoloběžek po Hradci Králové sleduje. „Je to stejné jako na kole, řidiči elektrokoloběžek musí vždy jezdit po pravé straně vozovky nebo cyklostezky, pokud je k dispozici cyklopruh, tak platí povinnost jej využít. Naopak jízda po chodníku je zakázána, aby nedocházelo k ohrožení pohybujících se chodců. Uživatelé koloběžek a elektrokoloběžek bohužel nejvíce také zapomínají na to, že povinností je nošení přilby pro jezdce do 18 let,“ dodává Simona Pacltová za Městskou policii Hradec Králové.

Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti však upozorňuje, že ochrannou přilbu by na kole nebo koloběžce měli mít v ideálním případě všichni jezdci – i ti starší osmnácti let. „Elektrokoloběžky a elektrokola jezdí svižně. I malý náraz do hlavy může mít velké následky. Pro představu, můžeme přirovnat pád při čelním nárazu v rychlosti 25 km/h k pádu z dvou a půl metrové výšky přímo na hlavu, to už za přilbu stojí,“ varuje Novotná.

Kromě jízdy po chodníku a chybějící přilby je podle městských policistů nejčastějším prohřeškem jízda v podchodu nebo přes přechod pro chodce. „Mnozí si neuvědomují, že jejich povinností je v podchodu slézt z kola a z koloběžky, a teprve na druhé straně mohou opět nasednout,“ připomíná mluvčí Městské policie Hradec Králové Eva Kněžourová. Tabu by pro koloběžkáře měl být i alkohol za řídítky, stejně jako pro cyklisty a ostatní účastníky silničního provozu.  

Ohodnoť článek

Foto Twitter,

Štítky elektrokoloběžky, Hradec Králové, bezpečnost, jízda, alkohol, zastupitelstvo, memorandum, parkování, chodník, poplatek, Alexandr Hrabálek, obecní policie, ODS, Karel Vít, Jiří Bláha, Labe

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Město chce dodatečně regulovat elektrokoloběžky, schválilo dohodu s provozovateli  |  Hradecko  |  Z kraje  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.