Odborníci na kybernetickou bezpečnost varují před novým trikem vynalézavých podvodníků. Ti se vydávají za pracovníky banky a snaží se své potenciální oběti přesvědčit, že jejich účet byl napaden a je proto co nejrychleji potřeba převézt úspory jinam nebo zablokovat účet.
Stále častěji se objevuje nový trik podvodníků, kteří se vydávají za pracovníky vaší banky. Jak takový hovor vypadá, popisuje například portál banky ČSOB. „Obvyklý scénář je, že vám někdo zavolá v neobvyklou hodinu, často v noci. Perfektní češtinou a profesionálním tónem se představí jako pracovník banky. Důvody, proč vás musí budit, doslova sype z rukávu: váš účet byl napaden, banka zaznamenala neautorizovanou platbu kartou, je zapotřebí okamžitě jednat!“
Řešení je podle podvodníků přitom jednoduché – převézt veškeré peníze na účet, který vám falešný pracovník banky uvede. V jiném případě se z vás pachatel bude pokoušet vylákat přihlašovací údaje, aby vám údajně mohl účet zablokovat a vy jste nepřišli o peníze. Jenže ve skutečnosti je to přesně naopak – jakmile přihlašovací údaje oběť sdělí, o peníze opravdu přijde.
„Podobných útoků celosvětově přibývá a zaznamenáváme i nárust takových kampaní v českém jazyce. Z pohledu kybernetické bezpečnosti jsou lidé nejslabším článkem a často naletí útočníkovi na špek. Nejčastěji se setkáváme s tzv. generickými útoky – útočník zvolí v daném čase populární téma a používá nadefinovaný scénář na potenciální oběti. Takové pokusy lze rozeznat a měly by se bezodkladně nahlásit příslušným orgánům,“ říká Michal Merta, odborník na bezpečnost a ředitel Cyber Fusion Centra v Accenture ČR.
Podobné případy už policie řeší. „Na policisty se obrátila poškozená žena s tím, že krátce po půl druhé hodině ráno přijala telefonický hovor, ve kterém se jí představil muž jako zaměstnanec technické podpory banky. Volající jí sdělil, že se na daném účtu v tuto chvíli zobrazuje pět neznámých přihlášení s tím, že většinu aktivit již zablokoval,“ popsala mluvčí policie Veronika Hokrová. Volající se pokoušel z ženy dostat přihlašovací údaje do online bankovnictví. „Důvěryhodně by ženu málem přesvědčil, kdyby celému hovoru nenaslouchal její partner. Ten byl velmi obezřetný a přiměl ženu, aby hovor okamžitě ukončila. Neznámý muž se o hovor pokusil ještě dvakrát, ale bezúspěšně. Podle vyjádření poškozené měl muž klidný hlas s důvěryhodným a profesionálním přístupem k volajícímu,“ dodává mluvčí.
Odborníci však už zaznamenali i cílené útoky, které se zaměří na konkrétní vytipovanou oběť. V takovém případě má podvodník velmi dobře promyšlenou taktiku, zná svou oběť, její záliby a rutiny. „Rozpoznat, že se jedná o útok, bývá často velmi náročné i pro IT profesionály. Z těchto důvodů je nutné myslet na zabezpečení počítačů, mobilních telefonů, ale i síťových prvků, které každodenně používáme,“ varuje Merta.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.