Slevové šílenství zvané Black Friday letos připadá na 27. listopad. V USA je běžné, že zákazníci kempují před obchody, aby si zajistili co nejlepší místo ve frontě. Letos bude ale kvůli pandemii koronaviru probíhat především online.
Řada prodejců zahájila Black Friday již začátkem měsíce. Na českém trhu je běžné, že někteří prodejci z původně víkendové akce vytvoří akci na několik týdnů. Jenže délka akce je na úkor výhodnosti, slevy pak většinou nebývají nijak dramatické. Pro české prodejce se navíc termín „Black Friday“ stal synonymum pro slevy, takže se s černým pátkem můžeme nezřídka setkat i v červenci – zejména u prodejců elektroniky.
Prodejci často lákají na slevy až 80 %, ty se ale většinou týkají jen malé části nabízeného zboží. Prodejců, kteří nabídnou slevu na kompletní nabídku, je minimum. Výjimkou bohužel nebývá ani umělé navyšování cen před akcí. Slevy jsou pak pouze fiktivní a výsledná suma může být dokonce ještě vyšší než cena standardní.
Black Friday je v Česku každým rokem oblíbenější. V loňském roce se do akce zapojilo přes 58 % největších prodejců a toto číslo letos ještě povyroste. „Očekáváme, že nějakou formu Black Friday slev nabídnou až dvě třetiny prodejců. Samozřejmě primárně na internetu, který jako prodejní kanál nadále funguje,“ uvedl pro MediaGuru.cz David Vurma z konzultační společnosti Acomware. Ta dělala průzkum u 189 největších tuzemských prodejců včetně e-shopů.
Těšit se můžeme zejména na slevy elektroniky, oblečení nebo sportovních potřeb. Naopak se příliš neočekávají slevy potravin nebo nábytku.
Kvůli pandemii koronaviru se letošní Black Friday bude odehrávat především v internetovém prostředí. Dá se ale očekávat, že slevy letos nebudou tak významné jako v minulých letech. Řada e-shopů je už nyní dost vytížená a vysoká poptávka nemotivuje prodejce k vyšším slevám.
Black Friday je v USA již patnáct let nejrušnějším nakupovacím dnem v roce. Podle americké CNN je tu běžné, že zákazníci kempují před obchody, aby si tak zajistili co nejlepší místo ve frontě. Výjimkou nebývá ani násilí mezi zákazníky, které v extrémních případech končí i smrtí, například ušlapáním.
Řada lidí ale proti masivní marketingové akci protestuje kvůli ekologickému dopadu tohoto dne.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.