Ročně na městskou policii v Hradci Králové volá zhruba 13 tisíc lidí. Mezi nimi se najdou i tací, kteří si chtějí vzít život. V tu chvíli záleží pouze na operačním důstojníkovi, zda bude dotyčný žít nebo ne. A právě proto prošel personál speciálním školením.
Do podobné situace se nikdo z operačních důstojníků dostat nechce. I tak na to musí být připraveni. „Operační důstojníci proto prošli odbornou přípravou pod vedením lektora odborné přípravy mjr. PhDr. Ondřeje Sezimy z Psychologického pracoviště HZS Královéhradeckého kraje, který se takto tematicky zaměřenému vzdělávání dlouhodobě věnuje u operátorů tísňové linky 112,“ vysvětluje mluvčí Městské policie Hradec Králové Eva Kněžourová.
Hovor se sebevrahem je psychicky náročný. V danou chvíli vše záleží na člověku, který telefon zvedl. Chyba, zaváhání nebo nervozita může mít fatální následky.
„V průběhu odborné přípravy se operátoři dozvěděli praktické informace o míře sebevražednosti v České republice, o typologii sebevražedného chování, způsobech provedení sebevražd apod.,“ dodává Kněžourová. Modelové situace si tak operátoři vyzkoušeli v praxi.
Postup rozhovoru během takového telefonátu určují algoritmy, které bylo třeba se naučit. Díky nim by měl operátor s přesností poznat, zda to pachatel myslí vážně a jak velké riziko hrozí. Následně určují cestu, kterou se při rozhovoru se sebevrahem vydat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.