Dnes, 05:40
Autonomní vlak Edita firmy AŽD Praha, který od dubna jezdí na trati mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem, má za sebou první tři tisíce kilometrů provozu. Během testování nedošlo k žádné závadě softwaru ani systému řízení – vlak zastavoval pouze při reálných překážkách na trati.
Na trati zvané Kopidlnka tak od dubna do začátku října probíhal zkušební provoz s cestujícími, který potvrdil spolehlivost unikátního projektu. Autonomní vlak Edita je prvním svého druhu v Evropě, který jezdí mezi stanicemi na běžné regionální trati. „Vlak se zastavil pouze v situacích, kdy mu do cesty vstoupily reálné překážky – například stádo ovcí, zajíc či automobil, jehož řidič nerespektoval stopku na přejezdu. To je důkaz, že technologie funguje,“ uvedl v tiskové zprávě generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Zatímco zákony zatím neumožňují zcela bezobslužný provoz, na palubě je stále přítomen strojvedoucí, který na jízdu pouze dohlíží. Společnost však dál testuje nové prvky – například inteligentní kamery, které sledují chování aut a chodců na přejezdech, nebo systém „zastávky na znamení“.
AŽD plánuje do roku 2030 proměnit svou další trať – Švestkovou dráhu na Lounsku – v první plně autonomní regionální linku v Evropě. Vlak Edita vznikl modernizací motorového vozu z 70. let, je vybaven kamerami, lasery a pokročilými komunikačními sítěmi. Náklady projektu dosáhly 320 milionů korun, z toho 120 milionů pokryla Evropská unie v rámci programu Europe’s Rail.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám