Češi jsou známí svou láskou k kultuře, která je součástí jejich každodenního života. Průzkum společnosti Pluxee a agentury Ipsos ale ukazuje, že i když mají zájem o kulturní zážitky, v rodinných rozpočtech na ně nezbývá vždy dost peněz. Ačkoliv se festivalová sezona chýlí ke konci, podzim přináší nové příležitosti – divadla, koncerty a výstavy, které jsou ideálním zpestřením každodenního života.
Ačkoli jsou divadelní představení, koncerty a festivaly dlouholetou součástí české kultury, pro většinu Čechů nejsou pravidelnou součástí jejich života. Zatímco téměř polovina Čechů (46 %) navštěvuje kulturní akce jen několikrát ročně, pouhý jeden z deseti chodí za kulturou pravidelně několikrát do měsíce.
Zajímavé jsou i generační rozdíly – mladší generace (18–26 let) se o kulturní zážitky zajímají daleko více než starší ročníky, u kterých je větší obliba v divadle nebo výstavách.
„Data jasně ukazují, že kulturní akce jsou pro Čechy spíše příležitostným zpestřením než pravidelnou investicí do volného času. Navíc jsou zde vidět jasné generační rozdíly, a to nejen v tom, jak často za kulturou vyrážejí, ale i kolik jsou ochotni za ni měsíčně vydat,“ komentuje v tiskové zprávěvýsledky Kristýna Tyll, tisková mluvčí Pluxee.
Co se týče financí, většina Čechů za kulturu utratí maximálně 500 korun měsíčně. Větší částky jsou ochotni investovat spíše obyvatelé větších měst, přičemž starší lidé obvykle utrácejí méně. Navíc si většina Čechů na jednorázové kulturní akce, jako jsou koncerty nebo filmy, ochotně zaplatí do tisícovky za vstupenku.
Zajímavým trendem je i využívání zaměstnaneckých benefitů, které mohou změnit způsob, jakým si Češi kulturu užívají. Ačkoliv tyto benefity využívá pouze sedm procent zaměstnanců pravidelně, 85 % dotazovaných by je rádo častěji využívalo na kulturní aktivity. Benefity jsou oblíbené zejména u mladších lidí a těch s vyšším vzděláním.
Podle odborníků na kulturu i pracovní prostředí může právě tento způsob pomoci rodinám častěji navštěvovat kulturní akce, aniž by to výrazně zasáhlo do jejich rozpočtu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám