Počasí dnes8,5 °C, zítra5 °C
Středa 12. března 2025  |  Svátek má Řehoř
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Východočeský region je plný příležitostí, naším úkolem je minimalizovat hrozby a rizika, říkají advokáti

PR článek

Většina firem se na advokáta obrátí až ve chvíli, kdy je problém na stole. Právní prevenci stále podceňují, i když jim může ušetřit nemalé peníze i čas. David Srch a Martin Zbořil z východočeské advokátní kanceláře Srch / Zbořil & partneři v rozhovoru vysvětlují, proč je důležité řešit právní aspekty podnikání včas či proč by i zaměstnance mělo zajímat, jestli má jejich zaměstnavatel dobře vyřešenou právní ochranu a prevenci. Prozradili i jaké jsou nejčastější chyby, kterých se firmy a jejich zaměstnanci dopouštějí a jak se jim vyhnout.

David Srch a Martin Zbořil z východočeské advokátní kanceláře Srch / Zbořil & partneři vysvětlují a odpovídají na některé z častých otázek klientů:
Řeší s Vámi častěji firmy právní prevenci nebo „hašení požárů”?
David Srch: Bohužel, většina firem přichází až ve chvíli, kdy je problém na stole – tedy ve fázi „hašení požáru“. Právní prevence je stále podceňována, i když v praxi dokáže firmám ušetřit nemalé finanční prostředky i čas. Nicméně v posledních letech vidíme pozitivní trend – stále více podnikatelů si uvědomuje, že je lepší problémům předcházet, než je složitě řešit.

Jaké jsou rozdíly mezi těmito dvěma přístupy z hlediska financí, času a možných následků?
Martin Zbořil: Je to jako u pravidelných lékařských prohlídek – prevence je vždy levnější a méně bolestivá než léčba pokročilé nemoci. Pokud má firma dobře nastavené smlouvy, vnitřní procesy a právní vztahy, často se vyhne vleklým sporům, pokutám či obchodním ztrátám. Hašení požárů bývá finančně náročnější, protože už neřešíme prevenci, ale důsledky chyb či opomenutí.

Měl by se zaměstnanec zajímat o to, zda má jeho zaměstnavatel vyřešené právní aspekty podnikání, nebo je to pro něj nepodstatné?
Martin Zbořil: Rozhodně by vás to mělo zajímat. Právní stabilita firmy ovlivňuje i vaši jistotu v zaměstnání. Pokud firma ignoruje právní povinnosti, hrozí jí sankce, ztráta zakázek nebo dokonce zánik. To se pak přímo dotýká i jejích zaměstnanců – například opožděné výplaty nebo nejasné pracovní podmínky jsou často důsledkem právního chaosu.

Existuje nějaké základní právní minimum, které by měli znát zaměstnanci v rámci komunikace s dodavateli a zákazníky? Jaké jsou jeho hlavní body?
David Srch: Ano, každý zaměstnanec by měl rozumět základním pravidlům smluvních vztahů, ale i nepsaným pravidlům férové obchodní komunikace. Například, pokud zaměstnanec jedná se zákazníkem nebo dodavatelem, měl by vědět, že e-mailové ale často i ústní potvrzení může být v některých případech právně závazné a jaké mohou být následky. Podcenění těchto věcí může způsobit velké komplikace.

Jaký je Váš vztah k východočeskému regionu a proč jste si pro své sídlo vybrali právě tuto lokalitu?
Martin Zbořil: Východočeský region je podnikatelsky živý. Máme zde silné firmy s tradicí, inovativní podnikatele i dobře fungující samosprávu. Mimoto se tady velmi rychle rozvíjí dopravní infrastruktura a zejména dálniční síť, což tento region významně dále rozvíjí.  Krom toho, že jsme zde doma, jsme tu také proto, že známe lokální prostředí a můžeme tak podnikatelům nabídnout služby šité na míru v kontextu specifik místního prostředí.“

V čem se liší firmy působící ve východních Čechách, nebo ty, které odsud pocházejí, od ostatních? Mají nějaké společné rysy?
Martin Zbořil: Ano, mnoho firem zde má rodinný nebo dlouhodobý charakter – jsou budované generacemi a kladou důraz na tradici, důvěru a osobní vztahy. Často se také setkáváme s tím, že regionální podnikatelé investují do místního rozvoje.

V čem pomůže spolupráce s regionální právní kanceláří?
David Srch: Regionální právní kancelář má jednu obrovskou výhodu – zná specifika místního trhu, ví, s jakými institucemi se podnikatelé potýkají, a má navázané kontakty s úřady, jinými podnikateli a dalšími subjekty. To může v praxi znamenat rychlejší a efektivnější řešení právních otázek.  Rádi pracujeme i se startupy, pro které se snažíme být alternativou vůči pražským advokátním kancelářím a nabízet v našem regionu kvalitní právní pomoc dle přeci jen specifických potřeb „Venture světa“.

Jaké hlavní právní doporučení byste dal nově vznikající firmě?
David Srch: Nepodceňujte právní základ svého podnikání. Správně nastavené smlouvy a dobře zvolená právní forma vám mohou ušetřit spoustu starostí. Pokud začínáte podnikat ve více společnících, určitě doporučujeme zvážit podrobnější úpravu práv a povinností společníků. Tzv SHA dohody (z anglického Shareholders' Agreement) jsou schopny interně vyřešit potenciálně konfliktní situace mezi společníky již v zárodku. Počáteční euforii společníků nově vznikající firmy často střídá rozladění, když se obchodní partneři teprve „za běhu“ pracovně poznávají a ono to úplně neladí. A v neposlední řadě si také hlídejte povinnosti vůči státu – například ohledně daní, zaměstnanců a regulatorních požadavků.

Co bývá nejčastější „právní nešvar”, kterým trpí středně velké firmy, co byste označil za „tikající bombu”?
David Srch: Velkým rizikem je špatně nastavená smluvní dokumentace. Často se setkáváme s tím, že firmy používají staré nebo nevhodné smlouvy, které nechrání jejich zájmy a podnikání jim spíše komplikují. Smlouva má odrážet obchodní model, nikoliv obráceně, má tzv. sednout jako „prdel na hrnec“. V obchodním styku je vždy napřed ten, podle jehož pravidel čili smlouvy, se hraje. Další „tikající bombou” je podcenění pracovněprávních záležitostí – nevhodné smlouvy s pracovníky, nejasné odměňování, nebo nesprávný postup při ukončování pracovních poměrů mohou přijít velmi draho. A zapomenout by firmy neměly ani na ochranu duševního vlastnictví, které v době AI nabývá čím dál tím více na významu. Kolik firem má zaregistrovánu například ochrannou známku pro své výrobky či služby?

Pokud by si malé a střední podniky ve VČ regionu měly z pohledu legislativy dát v roce 2025 na něco pozor, co by to bylo? Jsou nějaké důležité novinky?
Martin Zbořil: V roce 2025 se očekávají změny v oblasti pracovního práva, ESG regulací a zpřísnění pravidel pro kybernetickou bezpečnost. Malé a střední podniky by měly sledovat zejména povinnosti v oblasti ochrany dat a digitalizace – kdo nebude mít v pořádku interní procesy, může čelit pokutám. Dále doporučujeme sledovat změny v oblasti daňových povinností a dotačních možností, které mohou ovlivnit jejich cash flow a výsledky hospodaření.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Srch, prevence, podnikání, požár, advokátní kancelář

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Východočeský region je plný příležitostí, naším úkolem je minimalizovat hrozby a rizika, říkají advokáti  |  Společnost  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.