Do Vánoc zbývají méně než dva měsíce a lidé začínají s vánočními nákupy. Zájem roste především o hračky, elektroniku a společenské hry. Největší nápor však obchodníci očekávají na tradiční slevové akci Black Friday. Vánoční ozdoby se v Hradci Králové však dají sehnat už od léta.
První vánoční sortiment se v Hradci Králové objevil už o letních prázdninách na pultech obchodu s dekoracemi Tedi v Obchodním centru v Kuklenách. S nástupem září se přidala další prodejna Action v S1 Center. Nyní už vánoční sortiment nabízí většina obchodníků.
Kdy vlastně lidé s vánočními nákupy začínají? „Velmi se to odvíjí od počasí. Tento rok jsme start sezony pozorovali od chvíle, kdy se změnila venkovní teplota. Za normálních okolností sledujeme zvýšené množství objednávek na přelomu září/října, což považujeme za začátek sezony,“ říká Pavel Joska ze společnosti Ozdoba, která ve Dvoře Králové nad Labem vyrábí ručně malované vánoční ozdoby.
Během října zaznamenávají nárůst objednávek i další internetové obchody. „Ze začátku sezóny se začínají jako první dárky nakupovat hračky. U těch vidíme nárůst již během října. Pokud jde o nějakou další typicky vánoční kategorii, tak vedle elektroniky se velmi dobře daří hrám, takže očekáváme zájem o tyto produkty i ve vánočním období,“ uvedla pro Hradeckou Drbnu Eliška Čeřovská, PR manažerka internetového obchodu Alza.
Podle průzkumu společnosti GLS začíná většina lidí nakupovat vánoční dárky v listopadu, vyčkávají na slevovou akci Black Friday. Ten letos připadá na 24. listopadu. Po Black Friday se do vánočních nákupů pustí podle přepravce 28 procent dotazovaných. 17 procent začíná s nákupy v říjnu a 14 procent zákazníků dokonce nakupuje v průběhu celého roku. 13 procent respondentů naopak uvedlo, že dárky shání na poslední chvíli 14 dní před Vánocemi.
„Jsem ten typ, co potřebuje mít všechno včas připravené, a vánoční dárky jsem vždycky pořizovala už dlouho dopředu. Ale letos se plácám přes prsty a zařekla jsem se, že nebudu kupovat nic dřív než maximálně měsíc předem, alespoň co se týče dětí. Momentálně je sice v kurzu Tlapková patrola, ale za týden to už může být Elza. Jsem poučená z minula,“ směje se Veronika Volfová, maminka dvou dětí.
„Je potřeba ty výdaje trochu rozdělit, aby to člověk nemusel táhnout všechno z jedné výplaty,“ píše čtenářka Drbny Simona Skalická na otázku, proč vánoční nákupy nenechává na poslední chvíli.
Každoročně také roste počet zákazníků, kteří dávají přednost nákupům na internetu před návštěvou kamenných prodejen. Podle průzkumu, který si nechal vypracovat přepravce GLS, to bylo vloni 32 procent zákazníků. 48 procent nakupuje přes internet i v obchodech a zejména v kamenných prodejnách pořizuje vánoční dárky 20 procent dotazovaných.
Postupně také roste obliba samoobslužných boxů a dalších výdejních míst. Hlavním kritériem při výběru výdejního místa je pro zákazníky blízkost bydliště, ta je důležitá pro 84 procent lidí, a také délka otevírací doby prodejny, podle které si výdejní místo vybírá až 57 procent Čechů. Za největší výhody výdejních míst považují, že se nemusí časově vázat na kurýra a že ušetří na přepravném.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Jak se zdá,dokud budou mít lidi prachy na píčoviny,tak to s tou ekonomickou krizí není ještě tak horké!!!!!!!