pondělí 25. října 2021 Beáta

INTERNET – všichni ho potřebují, ale platit jej nechtějí

PR článek

Internet je pro nás již nepostradatelný a poslední rok koronaviru to jen potvrdil. Ukázalo se, že při práci z domova jsme na něm závislí více než kdy předtím. Měsíční ceny kvalitního připojení jsou již srovnatelné s večeří v lepší restauraci, přesto mnoho lidí není ochotno za tuto službu na rozdíl od večeře platit. Proč tomu tak je a od čeho se cena připojení odvíjí dnes probereme s Pavlem Žižkou, zakladatelem Orelsoftu.

Říkáte, že lidé nejsou ochotni za internet dnes již platit, ale není to způsobeno tím, že ceny připojení klesají?
Společnosti nabízející hvězdný internet za méně než 250 Kč se závratnou rychlostí mnoha stovek Mbps musí obvykle tuto cenu něčím vykompenzovat. Často se tak v realitě setkáte se špatnou technickou podporou, dlouhými časy vyslání technika a v neposlední řadě pomalou modernizací sítě, která zastarává a přestane kapacitně stačit.

Co myslíte tou špatnou technickou podporou, o které mluvíte?  Mám to chápat tak, že problém se mnou řešit nebudou?
To zajisté budou, mají i takovou povinnost, spíše ale narazíte na nečekané komplikace.

Musí však na něčem tyto firmy s hvězdnou rychlostí ušetřit. Tím prvním bývá právě zákaznický servis a síť poboček. Je pak velmi pravděpodobné, že nikde v širokém okolí pobočka nebude a budete se tedy muset spolehnout jen na telefonickou komunikaci a poštu. Další kapitolou jsou pak samotní technici. Asi očekáváte, že Vám na dům bude instalovat zařízení zkušený odborník, může se však stát, že místo zkušeného technika přijede například zedník, který anténu připevní na hromosvod, nebo třeba montážní pěnou na stěnu. Nejen, že pak taková práce nebude kvalitní, ale může být i nebezpečná. Případná oprava navíc může trvat i týdny, pokud v okolí žádné techniky firma nemá a vysílá je z větších vzdáleností jen několikrát za měsíc.

Takže myslíte, že levný internet je špatný?
Nemusí to to platit vždy, ale pokud někdo výrazně vybočuje, tak je potřeba se zamyslet proč tomu tak je.. V restauraci často s rodinou utratíme stovky až tisíce korun za jeden večer, a přitom to ani nutně nepotřebujeme, i když bychom mohli jít do fast foodu za stovku. S internetem je to stejné, ať si říká každý co chce, ale vybudovat skutečně kvalitní a spolehlivé služby něco stojí stejně jako to kvalitní jídlo.

Co Vám jako internetovému poskytovateli ta stovka, nebo dvě navíc pomůže?
I když se to nezdá, tak v tom konečném počtu zákazníků už ta částka není až tak malá. Díky tomu lze například vybudovat dohled sítě, který provádí monitoring a řeší problémy ještě před tím, než je objeví zákazník, call centrum, které je schopné zpracovávat požadavky zákazníků a bezplatně jim poradit i po telefonu, nebo hustší síť techniků, která umožní rychlejší opravy a instalace.

Kolik je tedy podle Vás ideální částka? Za mobilní internet platíme kolem 500 Kč měsíčně a můžeme s ním cestovat po celé Evropě.
Teď jste to přesně trefil, za mobil každý člen domácnosti (Vy, manželka i děti) platí klidně za svůj tarif 500 Kč i více, ale využívá jej sám. Internet doma stojí obvykle podobné částky, ale dělí se o něj, a tedy i cenu celá rodina. Najednou to tedy není 500 Kč, ale třeba jen 150 Kč na hlavu. Přitom můžete využívat vyšší rychlosti bez datových omezení. Nemělo by to být tedy opačně a stát naopak více internet na doma?

Sám ale máte na stránkách nejlevnější tarif za 147 Kč měsíčně, není v tom trochu rozpor?
Nemyslím si, naopak to beru jako vstřícný krok k uživatelům. Tyto levné tarify jsou postavené na starší technologii, která neumožňuje vysoké rychlosti. Přijde mi proto fér poskytnout v těchto případech nižší cenu, aby zákazník neplatil za něco, co nedostane. Jsou to tarify pro zákazníky, kteří preferují nízkou cenu, nebo jsou v lokalitách, kde zatím není technicky možné nabídnout lepší službu.

Takže máte i více úrovní služeb?
Prakticky ano, ale snažíme se nasazovat tarify, která nazýváme „Optika vzduchem“. Tento tarif je typický pro jednotlivce, kteří nežijí v hustě obydlených sídlištích, ale vyžadují služby, které jsou jinak dostupné pouze ve velkoměstech. Můžete tak získat velmi podobnou službu jako Vaši známí z města, kteří ale mají až do bytu veden optický kabel. Jedná se totiž stále o bezdrátové připojení, avšak jeho parametry dosahují, nebo se velmi blíží optickému připojení. Stojí sice o něco více, ale zákazník získá vysoké přenosové rychlosti, které jsou navíc symetrické, což je velmi důležité pro nahrávání souborů, nebo třeba videokonference. Navíc k těmto tarifům přidáváme také IPTV, takže není třeba řešit anténu, nebo satelit. Klasickou optiku však v některých lokalitách nabízíme také.

Zmiňujete optiku, proč ještě není všude a má vůbec dnes ještě smysl budovat bezdrátové připojení?
Optika je z hlediska parametrů a provozu super, bohužel s budováním jsou velké problémy. Pro bezdrátové připojení Vám stačí rozmístit vysílače, které kvalitně připojíte a poté můžete připojit prakticky kohokoli v jejich dosahu a viditelnosti. Natáhnout optiku je však daleko složitější, protože v ČR je většinou nutné kopat do země. To přináší spoustu problémů z hlediska povolení, projektů a také omezení, že někde prostě kopat nesmíte, třeba proto, že nová vozovka, nebo chodník je z dotací a pak jsou tam různé časové blokace. V tomto bohužel často nepomáhají ani samotná města a obce, které na internet nemyslí při modernizaci a nedochází tak ke koordinaci, aby když už nějaký výkop je, aby se využil i pro ten internet.

Internetových poskytovatelů je mnoho, čím jste Vy unikátní?
Hlavní rozdíl bude asi v tom, že nejsme typický korporát, kde jde jen o zisk a manažery mohou být i lidé bez praxe v oboru. Já jsem vlastně nikdy neplánoval stát se internetovým poskytovatelem. Po skončení školy jsem se ucházel o pozici technika u jiných společností, vzhledem k nízkému věku a požadované praxi jsem však příležitost nedostal. To mě vedlo k tomu zkusit podnikání v době, kdy jsem měl na účtu 1200 Kč, které jsem dostal asi k narozeninám. I přes velké problémy se mi nakonec start podnikáni podařil, Orelsoftu se začalo dařit a nyní poskytujeme služby také v Polsku. Legrační je, že ani tam jsem se neplánoval stát poskytovatelem. Byl jsem původně zákazník, jelikož z Polska pochází část mé rodiny, ale bohužel jsem narážel na velké problémy s kvalitou služeb. Zejména díky toho jsem se rozhodl pro expanzi i za hranice a nyní se zkušenosti z obou zemí vzájemně doplňují.

Myslím si, že budování všeho od počátku mi dalo spoustu zkušeností, a hlavně úplně jiný pohled na věc, než mají velcí hráči, kteří služby budovali najednou velkými investicemi a spoustou lidí. To, že rosteme pozvolna způsobilo i daleko přátelštější atmosféru mezi zaměstnanci a spíše přátelskou atmosféru.

Děkuji za zajímavý náhled do internetové problematiky.

Hodnocení článku je 46 %. Ohodnoť článek i Ty!

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Štítky internet, rozhovor, PR, Pavel Žižka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.