V rámci pravidelné rubriky Politická Korida se redakce Drbny opět obrátila na vybrané hradecké zastupitele s otázkou k dění ve městě. Tentokrát jsme se předsedů zastupitelských klubů zeptali, jak by mělo město dále postupovat v kauze rozestavěných hal CTP u silnice I/11 na příjezdu do Hradce.
V posledních týdnech se opět začalo diskutovat o dostavbě hal CTP. Jak by podle Vás mělo město v kauze dále postupovat?
Otázka byla položena předsedům zastupitelských klubů e-mailem v pondělí 28. ledna v 9:23, čas odpovědět měli do čtvrtka 31. ledna do 12:00. Termín byl posléze mimořádně prodloužen do neděle 3. února do 15. hodiny. Odpovědi jsou řazeny podle času doručení do e-mailové schránky redakce.
Vzhledem k tomu, že teprve v polovině února se uskuteční jednání zastupitelů, na kterém nám budou vedením města objasněny nové skutečnosti v této kauze, nedokáži se v této chvíli k dané věci vyjádřit. Po tomto jednání proběhne diskuse i v naší Koalici pro Hradec. O věci bude následně rozhodovat březnové zastupitelstvo.
Stejně jako doposud, nic nového není na stole.
Vzhledem k tomu, že pan primátor zve zastupitelstvo ke kauze CTP 12. 2. "na společné projednání nelegálně zahájené stavby skladových hal skupiny CTP", rádi se k tématu vyjádříme po tomto setkání. Ostatně doposud jsme "trpěli" nedostatkem relevantních informací. Bod CTP byl Radou města z posledního jednání zastupitelstva stažen.
V této situaci, kdy město uložilo pokutu, CTP ji zaplatilo, vede se soudní spor, kde si nejsme úplně jisti vítězstvím a na konci města trčí betonové torzo, jsem pro dohodu a dostavbu. Protože ne všichni zastupitelé mají přehled o vývoji této kauzy, svolal primátor jednání zastupitelů s investorem a s právními zástupci obou stran, kde se bude diskutovat o způsobech řešení. Věřím, že to nakonec dopadne dobře pro Hradec. A to určitě není betonové torzo. Víme jak dopadlo Nozomi.
Jen pro připomenutí uvedu, že koncem roku 2014 firma CTP zahájila stavbu skladového areálu na Slezském Předměstí. Na stavbu neměla platné stavební povolení a rozhodnutí o umístění stavby na pozemcích bylo na jinou stavbu. Samotné provádění stavby byly také značně podivné. Například v době provádění stavby byl na stavbě uvedený stavbyvedoucí dlouhodobě hospitalizován v nemocnici s těžkou nemocí a ještě v průběhu stavby zemřel. Nemohl tudíž vykonávat svojí funkci a jiný tam nebyl.
Následně, po té, co byla stavba téměř násilně, za pomoc policie, zastavena, firma CTP požádala o dodatečné stavební povolení. Mezi tím propadly souhlasy města se stavbou (ovšem jinou stavbou, sice podobnou, ale jinou). Firma CTP požádala město o nový souhlas se stavbou a město odmítlo. Načež si to začal investor vynucovat, dokonce pod různými pohrůžkami a dost nevybíravým způsobem. Vše vyvrcholilo, když investor podal na město žalobu o náhradu škod ve výši 746.864 euro (něco přes 20 milionů Kč). To ale byl pouze zkušební balonek, protože CTP vyčíslila celkovou škodu ve výši několika stamilionů korun. Soud po čase vyzval obě strany k uzavření soudního smíru. Zastupitelstvo sice o možnosti uzavření soudního smíru jednalo, ale nepřijalo žádné usnesení. Důvodem, kromě jiného, byla možná kolize vjezdu do skladového areálu se sjezdem z budoucí Severní tangenty. Bylo požadováno stanovisko ŘSD, jako investora Severní tangenty, k této záležitosti. ŘSD vydalo stanovisko, že navrhovaný vjezd do areálu není v konfliktu se sjezdem se Severní tangenty.
CTP před nedávnem vyzvalo město v pokračování jednání o uzavření soudního smíru. Rada města tento návrh projednala letos v lednu a vyzvala společnost CTP ke vzetí zpět všech žalob proti městu Hradec Králové. Pokud tak CTP učiní, pak vyjádřila ochotu jednat v mimosoudním jednání v intencích již jednou CTP navrženého smíru. Takže pokud společnost CTP přistoupí na výzvu rady města, pak je naděje, že celý spor se vyřeší a ukončí.
Co je správné řešení celé černé stavby je dáno úhlem pohledu. Stavba je v souladu s územním plánem města Hradec Králové. Pak se ale názory rozcházejí. Jedni chtějí nechat stavbu dostavět, protože jsme již CTP dostatečně potrestali, a když jim to nepovolíme, tak tam ještě mnoho let bude stát torzo stavby (po čase dokonce nebezpečné) a CTP městu ještě zaplatí nějaké peníze. Druzí nechtějí povolit dostavbu areálu, jsou ochotni riskovat další dlouhý soudní spor s nejasným výsledkem a možnými značnými sankcemi, a chtějí nechat rozestavěnou stavbu zbourat. To ale město samo o sobě nemůže, i když bude nařízeno příslušným úřadem zbourání. Při tom říkají, že přeci si tady nebude bohatá zahraniční firma dělat, co chce a porušovat zákony. Na obou názorech je něco pravdy.
Stavební zákon říká: „pokud je černá stavba v souladu s územním plánem, pak má stavební úřad učinit všechny kroky k tomu, aby stavba mohla být povolena“.
Město by dále mělo pokračovat tak, jak to pro něj bude nejvýhodnější. Uvidíme, jak se k výzvě rady města postaví CTP a pak se bude pokračovat dál. Na základě výše uvedeného ať si čtenář udělá vlastní názor a případně nám ho sdělí.
Změna pro Hradec a Zelení dlouhodobě nesouhlasí s tím, aby město ustupovalo firmě CTP, která rozestavěla načerno skladový areál na Slezském Předměstí, a to z principiálních důvodů i proto, že vstřícný přístup k legalizaci těchto černých staveb se může stát nebezpečným precedentem a návodem pro případné další podobné firmy. Na svém dosavadním postoji trváme. Město by udělením souhlasů v podstatě řeklo, že je jedno, zda firma postupuje legálně nebo nelegálně, protože výsledek bude v obou případech stejný. Preferujeme proto, aby město nechalo proběhnout soudní řízení a nechalo konat stavební úřad, případně jednalo s firmou o odstranění nepovolených staveb a teprve následně o dalším postupu (tj. legální přípravě nového záměru, který bude také více respektovat charakter území na okraji města).
Předseda zastupitelského klubu ANO 2011 Pavel Marek na dotaz redakce neodpověděl.