Hradecká Drbna si pro své čtenáře připravila další díl seriálu s názvem Politická korida. Vybraným politikům vždy položíme e-mailem otázku, na kterou mají do určitého data odpovědět. Tentokrát dostalo otázku sedm předsedů zastupitelských klubů z hradeckého zastupitelstva.
V Gayerových kasárnách roste nový parkovací dům, který pomůže centru města. Čím dál obtížnější je ale zaparkovat i na hradeckých sídlištích. Jak řešit/vyřešit problém s parkováním u panelových domů?
Otázka byla položena předsedům zastupitelských klubů e-mailem v pondělí 10. prosince dopoledne, čas odpovědět měli do pondělí 17. prosince, do 12:00.
Odpovědi zastupitelů jsou řazeny podle času doručení do redakce:
Do budoucna se jeví potřeba regulace dopravy v klidu na sídlištích jako nezbytná a to ve prospěch rezidentů. I minimální částka kolem 500 korun na rok pro rezidenty sníží počet parkujících osobních vozů o cca 15%. Bude asi nutné zamezit nebo finančně znevýhodnit služební automobily zaměstnanců firem. Jsou již dlouhodobě vytipována místa k možnému rozšíření parkovacích ploch formou zatravněných dlaždic. Takto získané peníze musí sloužit ke stavbě a provozu parkovacích domů, tak aby parkování v nich bylo finančně únosné jako například v parkovacím domě Katchnerka.
Parkování vozidel není jenom problémem centra města, ale města celého, a to včetně okrajových částí. Z pohledu naší Koalice pro Hradec je nejvyšší čas navrhnout systémové a komplexní řešení, zpracovat koncepci parkování na území celého města. Tato koncepce by měla reagovat na potřeby parkování v jednotlivých lokalitách s jistým nadhledem na město jako celek. Měla by navrhnout vhodná efektivní architektonická řešení parkovacích ploch včetně odstavných parkovišť, výstavbu parkovacích domů v režii města v jednotlivých částech bez jejich propojování s novými zdroji dopravy (např. supermarkety). Při plánování parkovacích míst je potřeba dbát o to, aby se území nezahušťovalo tam, kde nelze zajistit dostatečnou kapacitu parkovacích míst, na sídlištích hledat taková řešení, kde by parkovací domy mohly sloužit event. i jako protihlukové bariéry. Samostatnou kapitolou je parkování u fakultní nemocnice, kde je potřeba nastavit systém ve spolupráci s vedení fakultní nemocnice a sdružit prostředky z více zdrojů - stát, kraj, město....
Výše zmíněná koncepce by měla využít inteligentní dopravní systém, reflektovat oblast veřejné dopravy včetně MHD a rozvoj cyklodopravy. Také by měla navrhnout i pravidla pro parkování na celém území města, financování výstavby parkovišť a parkovacích domů a také jejich provozu. Lze si jen těžko do budoucna představit parkování zdarma. Zpoplatnění parkování je totiž jedním z nástrojů, kterým lze parkování také do jisté míry regulovat, a jedním ze zdrojů financování infrastruktury, údržby, provozu.
Problém s parkováním u panelových domů nemá určitě řešení v rozšíření placených zón pro ISP HK. Opět by se měla otevřít otázka výpovědi a nebo alespoň revize smlouvy města s touto společností. V dlouhodobém plánu se počítá s výstavbou sídlištních parkovacích domů. Nepřímo lze ovlivnit úbytek aut na sídlištích zkvalitněním a zlevněním hromadné dopravy, která by byla přitažlivá i pro lidi středního věku, kteří auty dojíždějí do zaměstnání. Ideálně by se jim to mělo vyplatit. Pak by jim stačilo pouze jedno auto na víkendové výlety... A samozřejmě podporujeme další rozvoj cyklistiky.
Z pozice pirátské strany prozatím postrádáme systémové řešení parkování v HK a rozhodně k němu chceme významně přispět. Proto do Komise pro dopravu a podporu cyklistiky RM vysíláme skutečné experty, kterými jsou ing. Z. Sperat, Ph.D. a ing. arch. Roman Plát.
Další oslovení předsedové zastupitelských klubů Pavel Marek (ANO 2011), Martin Soukup (ODS), Adam Záruba (Změna pro Hradec a Zelených) a Lubomír Štěpán (KSČM) na dotaz redakce neodpověděli.