středa 20. listopadu 2019 Nikola

Obyvatelé Hradce se obávají rozšíření trati do Opatovic

Plánované zvýšení kapacity železniční tratě z Hradce Králové do Opatovic nad Labem dnes v královéhradeckém Adalbertinu vyvolalo vzrušenou diskusi místních a zástupců státních institucí. Jednokolejná trať má být podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) rozšířena o další kolej v letech 2022 až 2025. V plánu je kácení zeleně i zrušení přejezdů a jejich náhrada podjezdy či podchody. Veřejné projednání souvisí s posuzováním vlivu stavby na životní prostředí.

Lidem vadí třeba zamýšlený podjezd pro auta mezi ulicemi Kuklenská a Poděbradova na hradeckém Pražském Předměstí místo současného přejezdu. Bojí se, že kvůli výkopům přijdou o vodu ve studních. Problematické je i možné kácení v kaštanové aleji podél ulice Opatovická. Obavy mají i ze zvýšení hluku. "Osobní železniční doprava se má navýšit dvakrát, nemluvě o nákladní. Ekologická zátěž bude značná. S provedením EIA nesouhlasíme," řekla jedna z diskutujících.

Zástupci spolku Kaštanka, který bojuje za zachování kaštanové aleje v Opatovické ulici, uvedli, že dendrologický průzkum nebyl objektivní. Podle průzkumu nejsou stromy v aleji v dobré kondici. "Chceme variantní řešení, aby byla kaštanka zachována. Nejdříve jsme slyšeli, že má zmizet celá, pak město dalo ústupek, že pouze jedna řada," řekl ČTK Jaroslav Kadlec ze spolku. Alej tvoří přirozenou protihlukovou barieru mezi domy a tratí. Petici za zachování aleje podepsaly stovky lidí.

Podle mluvčí magistrátu Kateřiny Šmídové je ve hře víc variant. "Poslední slovo dosud nepadlo. Bude se o tom jednat," řekla Šmídová. Veřejné debaty se zástupci radnice neúčastnili.Kateřina Hladká z pražské projektové firmy SUDOP uvedla, že druhou řadu aleje zřejmě nebude možné při rozšíření trati zachovat.

Modernizace bude pokračovat i v dalších letech

SŽDC letos opakovaně předložila záměr výstavby druhé koleje z Opatovic nad Labem do Hradce Králové k posouzení EIA. Předchozí dokumentaci ministerstvo životního prostředí v roce 2017 vrátilo k doplnění a k doložení hlukové studie.

Druhá kolej má vzniknout na úseku asi sedm kilometrů, opravena bude i nynější kolej. Stavba mezi Hradcem Králové a Opatovicemi bude rozdělena na tři úseky. První a třetí se budou týkat hlavně úprav kolejové části stanic v Opatovicích a v Hradci Králové, druhý vlastní trati mezi stanicemi. Zrušena bude pro osobní dopravu stanice Opatovice nad Labem-Pohřebačka, a naopak bude zřízena nová zastávka Březhrad. Bude také nutno přestavět mosty, přejezdy, upravit propustě na vodních tocích, inženýrské sítě a postavit protihlukové stěny.

Záměr spadá do širší modernizace trati Hradec Králové - Pardubice - Chrudim. Zatím SŽDC dokončila úsek mezi Stéblovou a Opatovicemi. Část z Pardubic do Stéblové se má stavět v roce 2020, kdy se bude modernizovat železniční uzel v Pardubicích. Ostatní stavby jsou v různé fázi přípravy.

Autoři | Foto Flickr.com

Štítky ČR, železnice, stavby, ekologie, správa, Hradec Králové, FOTO

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.