Vozový park hradecké městské hromadné dopravy se letos rozšíří o dvacet elektrobusů, devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem a tři dieselové autobusy. První cestující se novými vozy, za které dopravní podnik zaplatí celkem 383 milionů korun, svezou ještě na podzim letošního roku.
Nákupem nových elektrobusů a trolejbusů hradecký dopravní podnik dosáhne poměru, kdy polovina vozů jezdí na elektrickou energii. „Co se týká elektromobility dopravních podniků u nás budeme ve své kategorii na špici,“ řekl Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové. „Všechny vozy jsou navíc zcela bezbariérové, s automatickou převodovkou a posilovačem řízení.“
Na pořízení elektrobusů a trolejbusů dopravní podnik využije dotaci z evropských fondů v celkové výši 338 milionů korun. Nové dieselové autobusy firma zaplatí ze svého rozpočtu, do kterého město Hradec Králové přispívá ročně více než 180 miliony korun. „Prvních deset elektrobusů budeme mít v našich garážích již v červnu, zbytek bude dodán do září letošního roku. Nové trolejbusy budeme moci u nás začít chystat do provozu v srpnu,“ vysvětlil Abraham. „Nově budou trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem zajíždět na sídliště Plachta, počítá se zároveň s jejich nasazením i na linku 27.“
Dvacet nových elektrobusů značky SOR NS 12 bude plně klimatizovaných, tedy jak pro řidiče, tak pro cestující. Přepravní kapacita vozu se třemi dveřmi je sto cestujících, z nichž 35 bude mít místo k sezení. Minimální dojezd tohoto elektrobusu je 180 kilometrů na jedno nabití. Součástí dodávky dvaceti elektrobusů v hodnotě 246 milionů korun bez DPH jsou i stojany pro pomalé dobití pro každý elektrobus a tři rychlonabíjecí stanice. Na tuto investici dopravní podnik získal dotaci z IROP 235 milionů korun. S nasazením nových elektrobusů se počítá u sedmi linek hradecké MHD. U linek 12 a 14 bude jejich provoz plně zajištěný elektrobusy.
Tradiční a pro Hradec Králové typické trolejbusy letos doplní nový model s pomocným bateriovým pohonem, který bude schopný ujet až deset kilometrů své trasy bez trolejového vedení. I tato vozidla s 34 místy k sezení a 70 k stání budou plně klimatizovaná a budou mít čtyři dveře. Dopravní podnik tento rok pořídí devět těchto trolejbusů značky SOR TNB 12 s parciálním pohonem. Vozy budou vybaveny systémem rekuperačního brzdění, které umožní přeměnit pohybovou energii trolejbusu zpět na elektrickou. Jejich celková cena je 121 milionu korun bez DPH, z toho dotace z IROP a ITI 103 milionů.
Do dieselové části vozového parku letos dopravní podnik zařadí tři moderní autobusy značky IVECO Urbanway s klimatizací pro řidiče i cestující. Tyto třídveřové vozy s kapacitou 28 sedících a 78 stojících cestujících splňují nejpřísnější emisní normu EURO 6. Za nové a moderní autobusy dopravní podnik zaplatí necelých 16 milionů korun bez DPH.
Všech 125 vozů současné hradecké MHD je již kompletně bezbariérových, stejně tomu bude u vozů nových. Dopravní podnik má nyní tři elektrobusy a 31 trolejbusů, z toho 13 kloubových, z 91 autobusů je kloubových 25. Nákupem nových vozů tak v Hradci Králové bude jezdit 40 trolejbusů a 23 elektrobusů. Celkově se počet vozů MHD se nezmění, dopravní podnik tak vyřadí 32 nejstarších dieselových autobusů, které byly ve své době symbolem příchodu nové éry moderní veřejné dopravy. S novými elektrobusy a parciálními trolejbusy začíná další etapa historie MHD v Hradci Králové.
V současné době představuje podíl elektrické dopravy ve městě přes 30 % všech výkonů MHD. Po dokončení všech záměrů, tedy nákupu elektrobusů, trolejbusů a dostavba trati ke konečné Pod Strání, by se měl podíl vozidel poháněných na elektřinu zvýšit na rovných 50 %. Změní se také průměrné staří vozového parku z 11,3 let na 7,25 let. Vozidla hradecké MHD ujedou průměrně 6,15 milionu kilometrů ročně, v loňském roce přepravila 36,5 milionů cestujících, což bylo o téměř čtyři miliony více než v roce 2016.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.