Současné horké počasí komplikuje cestování na železnici. Klimatizace ve vlacích často přestává kvůli vysokým teplotám stačit, například České dráhy v posledních dnech zaznamenaly zvýšený počet poruch. Cestující mají ve vozech, kde je garantována klimatizace, nárok při její poruše na odškodnění.
„S nástupem vysokých teplot v posledních týdnech jsme zaznamenali zvýšený počet poruch klimatizací, jejich počet se nicméně nevymyká stavu v předchozích letech," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dodal, že přes průběžnou údržbu techniky jsou v létě klimatizace pod extrémním zatížením, což vede k závadám. Vozy s porouchanou technikou většinou dopravce odstavuje ve stanicích s opravárenskými kapacitami, v provozu je pak nahrazuje jinými vozy.
Jednotlivé případy, kdy je vlivem vysokých teplot omezená účinnost klimatizace, řeší i RegioJet. Dopravce se je podle mluvčího Aleše Ondrůje snaží řešit okamžitě. Ondrůj dodal, že riziko snížené účinnosti klimatizací se obecně zvyšuje při teplotách nad 30 stupňů.
Největší železniční dopravci cestujícím poskytují v případě nefunkční klimatizace kompenzace. Ještě předtím se však dopravci snaží pasažérům najít místa, kde technika funguje. Není to přitom záležitost pouze letních dnů, odškodnění dopravci poskytují například i při nefunkčním topení v zimě. Kompenzace se však vztahují pouze na cestující ve vozech, kde je klimatizace předem garantovaná. Pokud je podle jízdního plánu vozidlo bez klimatizace, pasažéři na odškodnění nárok nemají. Počty poskytnutých kompenzací, ani náklady na ně dopravci neevidují.
U Českých drah dostávají pasažéři jednorázové odškodnění 30 korun. Žádosti o kompenzace vyřizuje na místě průvodčí vlaku, pasažéři přitom musí ukázat jízdenku. RegioJet podle mluvčího dává kompenzace až do 100 procent z ceny jízdenky, přičemž cestujícím, kteří mají u dopravce zákaznický účet, je odškodnění poskytováno automaticky, aniž by pasažéři museli něco vyřizovat.
České dráhy mají klimatizaci zhruba v 1100 vozech, což je asi třetina vozového parku státního dopravce. Ve výbavě ji mají všechny dálkové vlaky a také část rychlíků a osobních vlaků. Nové vlaky společnost podle Joklíka kupuje už pouze s klimatizací.