Ředitelství silnic a dálnic zahájilo v září významnou stavbu nového úseku dálnice D35 mezi obcemi Sadová a Plotiště. Tento 7,5 kilometru dlouhý úsek je dalším krokem k dokončení klíčové spojnice mezi Čechami a Moravou, která bude sloužit jako alternativa k přetížené dálnici D1.
Přestože povodně způsobené přívalovými dešti podmáčely staveniště, stavba pokračuje podle plánu a nebyl ovlivněn harmonogram. Celková investice činí 1,62 miliardy Kč bez DPH a dokončení úseku je plánováno na konec roku 2026.
Už v prosinci příštího roku bude však ŘSD schopno zprovoznit první část úseku o délce 1,2 kilometru včetně nové mimoúrovňové křižovatky Sadová. Tato část bude otevřena společně s navazujícím úsekem D35 Hořice – Sadová, který je rovněž v pokročilém stádiu výstavby.
Jednou z nejzajímavějších událostí spojených s výstavbou tohoto úseku je objev archeologů, kteří při průzkumu trasy narazili na zřejmě nejdelší pravěkou mohylu v Evropě. Tato 190 metrů dlouhá a 15,1 metru široká pohřební mohyla pochází z doby kultury nálevkovitých pohárů z 4. tisíciletí př. n. l. Nález byl učiněn na rozhraní katastrů obcí Dlouhé Dvory a Lípa.
Podle ministra dopravy Martina Kupky je výstavba dálnice D35 jednou z priorit současné vlády. "D35 bude po svém dokončení paralelní spojnicí mezi Čechami a Moravou a významně odlehčí přetížené dálnici D1. To nejen zrychlí dopravu napříč republikou, ale také přinese významný impuls pro českou ekonomiku," uvedl Martin Kupka. Kromě úseku Sadová – Plotiště bude letos zahájena také stavba dalšího klíčového úseku Litomyšl – Janov, jehož součástí bude mimoúrovňová křižovatka Janov. Celkem bude v závěru roku 2024 na D35 probíhat výstavba na více než 64 kilometrech.
Úsek Sadová – Plotiště bude ukončen na mimoúrovňové křižovatce Plotiště nad Labem, kde se napojí na dálnici D11. V rámci stavby bude postaveno devět mostů, přičemž největším z nich bude estakáda ve Všestarech o délce 114,3 metru. Cena projektu představuje 67 % původně předpokládané částky.
Dálnice D35 vede také krajinou, kde v roce 1866 proběhla bitva u Hradce Králové, jedna z klíčových událostí prusko-rakouské války. Právě proto archeologové v této oblasti provedli rozsáhlý průzkum, který vedl k objevu významné pravěké mohyly.
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl zdůraznil, že výstavba dálnice D35 je nyní v plném proudu a směřuje k dokončení v horizontu šesti let. "Kompletní dokončení D35 přinese zásadní zlepšení dopravní situace, zejména v obcích, které nyní trpí intenzivní dopravou po silnici I/35. Do roku 2028 by měl být celý úsek dálnice od Hradce Králové k Jičínu hotový," uvedl Radek Mátl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.