Nepozornost řidičů či neopatrnost chodců. To jsou jedny z hlavních příčin dopravních nehod, při kterých hrají hlavní roli chodci. I přes permanentní osvětu však nehod přibývá.
Noční silnice jsou nebezpečné. Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až čtyřnásobně vyšší než za dne. Noční silnice jsou nebezpečné i pro chodce. Výzkumy prokazují, že většina z nich si nepřipouští svou neviditelnost pro motorizované kolegy. Přitom čtvrtina řidičů přiznává, že chodce jdoucí v tmavém oblečení po okraji silnice vůbec neregistrují. Ani bílé oblečení nelze považovat za řešení. Řidiči si takto oblečených postav všimnou zhruba dvě vteřiny před možným střetem. To je málo na to, aby se dalo srážce zabránit. Je tak především v zájmu chodců pamatovat na svou dostatečnou viditelnost.
Druhým rokem platí pravidla pro používání reflexních materiálů za snížené viditelnosti mimo obec při krajnici v místech, která nejsou veřejně osvětlena. Chodci by rozhodně tyto reflexní materiály neměli podceňovat. Jde především o jejich bezpečnost. „Těmi nejohroženějšími jsou nechránění chodci. Zejména za tmy či při snížené viditelnosti nemají řidiči často vůbec žádnou šanci chodce zaregistrovat. Stačí přitom tak málo, například si pořídit reflexní vestu nebo nejčastěji užívané reflexní pásky,“ říká Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti.
Kdy musí chodec v České republice nosit reflexní doplňky?
Podle zákona, pokud se chodec pohybuje mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z reflexního materiálu. Tyto prvky musí chodci používat nejen za tmy, ale obecně za snížené viditelnosti, například za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu. V opačném případě jim hrozí pokuta ve výši až 2 000 korun.
Jaká barva reflexních doplňků ochrání nejvíce? A kam s nimi?
Za nejlepší barvu reflexních doplňků lze považovat zářivě žlutou se zelenkavým odstínem. Špatné nejsou ani jasně červená, červenooranžová a oranžová. Za snížené viditelnosti řidiči nejlépe vnímají chodce s reflexními doplňky umístěnými na pohyblivých částech těla. Ideálně nad zápěstím a nad kotníkem.