Doprava je stále jedním z nejdůležitějších témat na všech úrovních samospráv. Stále se zvyšující provoz a chybějící ucelená dálniční sít komplikuje život nejenom řidičům z hlediska cestovního komfortu, ale také nadměrně zatěžuje ostatní silniční síť a v neposlední řadě snižuje kvalitu života ve městech, jimiž dosud hlavní tahy prochází.
Jaká je situace a vývoj v Královéhradeckém kraji jsme ptali hejtmana Martina Červíčka, který se dopravou zabýval již ve své předchozí profesi a potom od počátku svého působení ve vedení kraje – nejprve jako první náměstek hejtmana pro dopravu a silniční hospodářství a poslední čtyři roky i jako hejtman.
Jaká je tedy aktuální situace v Královéhradeckém kraji?
Doprava, která zahrnuje nejenom silniční a železniční síť, ale také veřejnou autobusovou a vlakovou dopravu, je tématem, kterému se věnuji dlouhodobě a jsem rád, že se mi za posledních již více jak sedm let podařilo v této oblasti dosáhnout konkrétních změn a výsledků. Když jsem se dopravou v našem kraji začal zabývat, bylo mi jasné, že má-li se něco významněji změnit, je třeba se v prvé řadě zaměřit na investice a systémové změny.
Můžete uvést nějaké konkrétní příklady?
Krajská Silniční síť (silnice II. a III. tříd) zahrnuje cca 3 300 km z nichž polovina byla v havarijním stavu s tzv. vnitřním dluhem na jejich opravy cca 15 miliard korun a do nápravy tohoto stavu se investovalo v průměru 400 mil korun. Zvýšit objem investic do jejich oprav a rekonstrukcí bylo jednou z mých priorit a jsem rád, že se mi daří tento cíl naplňovat. Již osmým rokem činí objem takto investovaných peněz v průměru více jak 1,2 miliardy korun. V letošním roce to bude rekordních 1,8 miliardy, což je 3 x více než tomu bylo v letech před rokem 2017. Jejich prostřednictvím máme letos v plánu zrealizovat 57 dopravních staveb, z nichž 10 bude na Trutnovsku, 10 na Náchodsku, Jičínsko čeká 15 investic, na Rychnovsku pak kromě dopravních staveb souvisejících s rozvojem průmyslové zóny dalších 5 investic a na Hradecku bude kraj investovat do 12 úseků. Současně již také osmým rokem uplatňujeme systémový přístup k plánování oprav, tedy abychom opravili každá rok alespoň část silnic v každém z pěti okresů našeho regionu, a to dle priorit jako je zatíženost silnic (tedy první na řadě jsou hlavní tahy) a dle aktuálního stavu. A chceme-li v horizontu několika příštích let zaznamenat opravdu zásadní změny v kvalitě našich silnic, je třeba v tomto trendu pokračovat.
Silniční síť ale zahrnuje i silnice I. tříd a dálnice. Ty nespravuje kraj, ale stát. Nicméně jak kooperuje kraj se státem na jejich výstavbě a údržbě?
Státem financovaným stavbám v našem regionu se rovněž Intenzivně věnuji při vyjednáváních s ŘSD a vládou, abychom společně jejich výstavbu co možná nejvíce urychlili. A pozitivní zprávou je, že jednom z posledních jednání s vládou, se mi přes v poslední době diskutované odložení financování některých klíčových staveb (jako např. obchvat Náchoda a Rychnova nad Kněžnou) podařilo prosadit zachování původních termínů – tedy započetí stavby obchvatu Náchoda v roce 2024 a snahu udělat vše pro započetí stavby obchvatu Rychnova v roce 2025. Důležité bylo i potvrzení příslibu dokončení dostavby dálnice D35 z HK do Jičína a dálnice D11 do roku 2028. Kraj současně poskytuje ŘSD pro tyto stavby potřebnou součinnost při zajišťování povolení, jednáními spojenými s výkupy pozemků a v neposlední řadě přípravou návazné krajské dopravní infrastruktury.
Jaká je situace z pohledu krajské železniční sítě?
V této oblasti dlouhodobě prosazuji a bojuji za investice do modernizace našich regionálních tratí. A v uplynulém půlroce se při vyjednávání na různých úrovních mnohé posunulo. Nejenom, že jsem měl možnost na zkušebním okruhu ve Velimi vyzkoušet jeden z nových typů vlakových souprav, které v letech 2024–26 postupně nahradí zastaralé stávající vozy (dojde k celkové obměně 75 % vozového parku), ale dostává jasnější obrysy i modernizace železniční sítě v našem regionu. Po mnoha jednáních s ministrem dopravy, Správou železnic a dle výsledků studie potvrzující ekonomickou výhodnost, se blížíme k definitivnímu souhlasu k pokračování projektování pro realizaci záměru vysokorychlostního spojení Praha směr HK/Pardubice s cílem významného zkrácení dojezdové doby z HK do Prahy. Nezbytnou pro realizaci tohoto záměru je i z hlediska ekonomické výhodnosti ve stejném čase provedená modernizace konvenčních tratí. Je to například zdvojkolejnění směrem na Týniště nad Orlicí a Choceň, Pardubice a z HK na Trutnov, Náchod a Meziměstí včetně tzv. Vysokovské spojky. Dále je připraven plán na komplexní elektrifikaci – například trati Česká Skalice a na dalším rameni do Trutnova a do Meziměstí, a hlavně případná novostavba tratě z Jaroměře na Trutnov a na státní hranici opět s cílem zvýšit počet spojů a zkrátit dojezdový čas z HK do Trutnova, Náchoda a do nejvzdálenějšího Broumova. S ministrem dopravy jsem nedávno řešil vše nezbytné k tomu, aby přípravu investic nic zbytečně nezkomplikovalo. Jsem přesvědčen, že nám pomůže i nový liniový zákon. Budeme na toto téma brzy jednat i v Senátu, což budu zásadně podporovat a prosazovat.
Závěrem lze tedy říct, že se pro řidiče a cestující v Královéhradeckém kraji začne blýskat na lepší časy?
Jsem přesvědčen, že udržíme-li stávající trend investic a nepřestaneme-li nutit stát k realizaci těch, které jsou rozjednány, tak ano. Já osobně udělám vše proto, aby tomu tak bylo.