čtvrtek 6. května 2021 Radoslav

V kraji jezdí 200 nových autobusů. Hejtmanství s dopravci podepsalo smlouvu na deset let

Revoluce v autobusové dopravě – tak hodnotí zástupci Královéhradeckého kraje i dopravců nový tendr na autobusovou dopravu. Smlouva byla podepsána na deset let. Kvůli splnění nových smluvních podmínek museli dopravci nakoupit nebo upravit své autobusy. V současné době v regionu jezdí dvě stovky úplně nových, bezbariérových autobusů.  

Dopravci, kteří s Královéhradeckým krajem podepsali desetiletou smlouvu, měli zhruba rok na splnění podmínek a obnovení vozového parku. Většina společností proto nahradila tři čtvrtiny svých vozů za nové. 

Jednou z hlavních podmínek bylo usnadnit cestování seniorům, tělesně postiženým a maminkám s kočárky. Smlouva nové dopravce zavázala k pořízení nízkopodlažních autobusů. Po roce fungování musí mít bezbariérové nastupování minimálně polovina všech autobusů v provozu. Po čtyřech letech je třeba mít minimálně 80 procent těchto vozů.  

„Příjemným zjištěním je skutečnost, že dopravci nasadili do provozu daleko více nízkopodlažních autobusů, než bylo smluvně požadováno. Spoje, na kterých jezdí bezbariérové autobusy, jsou v jízdním řádu označené pomocí symbolu vozíčkáře,“ řekl radní Václav Řehoř (ODS).  

Většina autobusů je už vybavená Wi-Fi, USB porty a informačními LCD monitory. Na nich mají cestující přehled o současné poloze, navazujících spojích a také aktuálním zpoždění.  

Novinkou je také číselné označení jednotlivých spojů. Jde o stovkovou řadu, přičemž každý region má svojí vlastní (například Jičínsko +500). Postupně se také bude objevovat nové označení jednotlivých autobusových zastávek. Na cedulích bude kromě města a čísla nástupiště i číslo IREDA a QR kód, který poskytne důležité informace o spojích.  

Platební karty a QR přestupné jízdenky 

V rámci IREDO mají nově cestující možnost platit platební kartou přímo u řidiče v autobusu. V případě přestupu u něj mohou zakoupit jízdenku až do cílového místa. Platit bude i ve chvíli, kdy je třeba přestoupit na jiný spoj. V dalším autobusu tak stačí naskenovat pouze QR kód, který na sobě nové jízdenky mají.   

V Královéhradeckém kraji platí novinky jak v případě autobusových spojů, tak ve vlacích. V Pardubickém kraji je systém zaveden pouze v železniční dopravě. „V Pardubickém kraji se tyto novinky v autobusech objeví o něco později. Soutěž na nové dopravce již proběhla, ale ještě musíme podepsat smlouvy,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš (ODS).  

V praxi to znamená, že se cestující dostane po celém kraji na jednu jízdenku. A to i ve chvíli, kdy bude kombinovat autobusovou i vlakovou dopravu.   

Vyjednávání o smlouvách nebylo jednoduché  

Jen čtyřem krajům v České republice se podařilo uzavřít s dopravci tak velký tendr jako v Královéhradeckém kraji. Smlouvy zajišťují autobusovou dopravu na následujících deset let a přesně stanovují podmínky, které mají zpříjemnit a zpřehlednit cestování po regionu.  

„Soutěž byla dobře připravená. Ale pohoda to nebyla… Chvílemi jsme po sobě hulákali, pan hejtman byl hodně tvrdý. Párkrát jsme se hodně chytli. Ale to k tomu patří,“ řekl na tiskové konferenci jednatel společnosti BUSLINE Jakub Vystrčil.  

Samotnou připravenost tendru si pochvaloval i ředitel osobní dopravy Konsorcia Transdev Morava Roman Havko„Příprava byla náročná. Nebylo to jenom o tom sehnat autobusy. Musí se někde servisovat, někde musí tankovat. Ale v porovnání s ostatními kraji se nám to podařilo nastavit velice dobře,“ zhodnotil. 

Vedení Královéhradeckého kraje připravovalo podpis smluv od začátku minulého volebního období. Výběr nových autobusových dopravců je s hodnotou 7,7 miliard korun největším tendrem v historii Královéhradeckého kraje. „Jsem velmi rád, že byl náš kraj jedním z prvních, kterým se podařilo kompletně vysoutěžit veřejnou autobusovou dopravu na celém svém území,“ řekl hejtman Královéhradeckého kraje Martin Červíček (ODS).  

Veřejnou dopravu v Královéhradeckém kraji zajišťují od 7. března společnosti CDS Náchod, P-transport, BusLine KHK, a Konsorcium Transdev Morava a AUDIS BUS.  

Zahájení provozu v prázdninovém režimu  

V Královéhradeckém kraji jezdí autobusová doprava podle nových smluv od 7. března. Kvůli současné pandemické situaci byla zatím vyzkoušena pouze v prázdninovém provozu. Podle zástupců hejtmanství i přepravních společností většina nastavených pravidel funguje.  

„V tuto chvíli vyčkáváme, až se nám lidé vrátí do autobusové dopravy. Až poté zjistíme, zda se nám to skutečně povedlo. Už teď ale víme, že je třeba zefektivnit například dispečerské řízení a současné služby,“ přiznal na tiskové konferenci hejtman Královéhradeckého kraje. 

Hodnocení článku je 94 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Královéhradecký kraj

Štítky tendr, autobusová doprava, doprava, autobus, systém, smlouva, dopravce, cestování, Královéhradecký, kraj

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.