Ředitelství silnic a dálnic získalo potřebné územní rozhodnutí pro stavbu velké odpočívky na budoucí dálnici D35. Ta by měla propojit Hradec Králové a Úlibice u Jičína. Velké parkoviště s čerpací stanicí bude stát v Holovousech a bude součástí druhé etapy výstavby dálnice D35.
„Všechny potřebné pozemky zde máme vykoupeny,“ uvedlo Ředitelství silnic a dálnic na svých sociálních sítích. Stavba bude vznikat současně s novou dálnicí, kterou chce ŘSD začít stavět za dva roky. Odpočívka by mohla být hotová do roku 2026.
Velké parkoviště obklopí budoucí dálnici v obou směrech a řidičům osobních vozů nabídne 148 parkovacích stání. Na Parkoviště se vejde dalších 140 kamionů, 22 karavanů a obytných vozů, 16 autobusů a dvě nadrozměrné soupravy.
V obou směrech se počítá i s čerpací stanicí a restaurací. Na obou stranách dálnice bude i malá odpočinková zóna a dětské hřiště. Na obou parkovištích budou také kontrolní stanoviště policie, na které navedou kontrolované auto přímo z dálnice.
Dálnice D35 by měla v první fázi propojit krajské město a Úlibice pár kilometrů od Jičína. V budoucnu by se měla stát součástí páteřní trasy, která povede z Olomouce až do Liberce. Podle ŘSD by se měl první úsek nové hradecké dálnice začít stavět už v příštím roce.
První etapa počítá se stavbou dálnice mezi Sadovou a Hořicemi. V tomto úseku má stát vykoupenou většinu potřebných pozemků. „Aktuálně čekáme na získání stavebního povolení,“ řekla za ŘSD Kristýna Korenčiková.
Dálnice tak nebude vznikat postupně, ale samostatně ve čtyřech úsecích. Hned po úseku mezi Hořicemi a Sadovou přijde na řadu úsek Úlibice – Hořice se zmíněnou odpočívkou. Souběžně s úsekem z Úlibic do Hořic bude Ředitelství silnic a dálnic stavět i úsek ze Sadové do Plotiště.
„Na posledním úseku zatím nebylo vydáno pravomocné územní rozhodnutí, zde tedy ještě výkupy nezačaly,“ řekla Korenčiková. Jde o část dálnice, která bude sloužit jako obchvat Úlibic a napojí se na stávající silnici I/16 z Nové Paky na Jičín.
Teoreticky se cesta po D35 z Hradce Králové do Jičína zkrátí o třetinu. Po současné silnici I/35 trvá cesta (v závislosti na provozu) zhruba hodinu. Po dálnici ji řidiči ujedou za necelých 40 minut.
Původně se o nové spojnici mezi krajskou metropolí a městem pohádek mluvilo jako o rychlostní silnici. Podobné té, která spojuje Hradec Králové a Pardubice. Díky změně legislativě se z ní nakonec stala dálnice.
Současná silnice I/35 by se následně měla stát silnicí druhé třídy a svojí správou spadnout pod Královéhradecký kraj, potažmo Údržbu silnic Královéhradeckého kraje.
Například obcí Úlibice projíždí po silnici první třídy až 15 tisíc vozidel denně. „Současná dopravní situace je neúnosná, takže je problém vůbec přejít přes silnici, a to především pro starší lidi a matky s kočárkem,“ popisuje aktuální situaci starosta Úlibic Michal Kovář (bez PP). Podle něho by mohlo zprovoznění nové dálnice vyvést 80 procent dopravy mimo obec.
O něco horší je situace například v Sadové. Denně tudy projede zhruba 20 tisíc aut. „Místní podnikatelé, obyvatelé obce, ale i třeba zemědělci, ti všichni jsou nuceni několikrát denně přejíždět silnici I/35 a to mi věřte… Je to na hodně dlouhé minuty a pevné nervy,“ postěžoval si starosta Sadové Dušan Jedlička (bez PP). I ten se nové dálnice nemůže dočkat.
Otázkou zůstává, jaký vliv bude mít vyvedení dopravy z těchto obcí na podnikatele. Na trase z Hradce Králové je několik desítek restaurací a obchodů. „Jsem zvědavý, jak k tomu přistoupí řidiči nákladní dopravy. Sjezd z dálnice bude daleko a nevím, zda se jim vyplatí sjíždět, aby se v Sadové zastavili na oběd,“ dodal Jedlička.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Všude dáte 12tun tranzit. Takže oběd plus pokuta=vyprdneme se na vyhlášenou kuchyň.