sobota 15. května 2021 Žofie

Nepovolený start letadla v Hradci Králové mohl skončit katastrofou, shodují se odborníci. Incident řeší úřady

Začátkem minulého týdne informovala Hradecká Drbna o nepovoleném startu letadla z letiště v Hradci Králové. Pilot soukromého letadla odletěl i přesto, že byla kvůli špatnému počasí uzavřená dráha. Případem se zabývá Úřad pro civilní letectví i Úřad pro zjišťování příčin leteckých nehod. Podle kolegů porušil pilot vše, co mohl.

Dostat letadlo bezpečně do vzduchu není jako nastartovat auto a vyjet z parkoviště. Před startem je třeba, aby pilot provedl nezbytné výpočty. Do nich je třeba zakomponovat typ letadla, počasí, stav letištní plochy, rychlost větru i množství paliva, které má letadlo k dispozici. O tom, zda pilot potřebný výpočet provedl pochybuje sám dispečer, který s letadlem před startem komunikoval.  

„Mohu potvrdit, že je událost Úřadem pro civilní letectví řešena. Vzhledem k aktuálnímu stavu řízení nejsem schopný podat bližší informace,“ potvrdil Hradecké Drbně mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký. O něco konkrétnější byl Úřad pro zjišťování příčin leteckých nehod. I ten potvrdil, že se incidentem z hradeckého letiště zabývá. „Událost byla nejdříve ohlášena formou dobrovolného hlášení a následně povinným hlášením provozovatele letounu,“ řekl mluvčí Josef Bejdák

Do konce vyšetřování tak nelze odhadovat jaký trest pilota čeká. Ani ostatní piloti nechtějí předjímat, jaké výsledky závěr vyšetřování přinese. Podle jejich slov jsou všechna tato pochybení posuzována individuálně a vyšetřování mohou trvat dlouhé měsíce. Shodují se však na tom, že start z uzavřené dráhy je velkým hazardem.  

Předpisy nedávají prostor k improvizaci  

Letecké předpisy doslova nařizují pilotům mít před startem prostudovanou takzvanou zprávu NOTAM (Notice To Airmen). V elektronické nebo papírové formě ji musí mít dokonce na palubě letadla. Tyto zprávy pilotům poskytují nejdůležitější informace o stavu letiště, které využívají. Piloty mohou varovat například při poruše některých letištních zařízení nebo při uzavření dráhy.  

Pro bezpečný start slouží pilotům i druhá zpráva, takzvaný SNOWTAM. Ten poskytne posádce letadla potřebné informace o stavu letištní plochy. Ta byla v den nepovoleného startu (17. února) namrzlá, bylo tak třeba upravit výpočty pro bezpečný vzlet. V ten den ráno se teplota pohybovala pod bodem mrazu, kvůli bezpečnosti tak mělo být letadlo i odmraženo. Tato služba je však v Hradci Králové nedostupná. 

Samotné počasí hraje v předpisech i další zásadní roli. Pro tento typ letadla je na neřízeném letišti povinná minimální dohlednost 1.500 metrů. Pilot má navíc povinnost osobně zajistit, aby nedošlo ke kolizi s překážkou nebo dalším letadlem. Ten den ráno bylo podle informací z věže vidět na maximálně 800 metrů.  

Podle zdrojů Hradecké Drbny tak bylo porušeno hned několik základních pravidel. Pilot údajně neměl aktuální zprávu NOTAM, nenahlásil počet cestujících v letadle, nevzal v potaz zprávu dispečera o uzavřené dráze a odstartoval v počasí, které nemůže zaručit bezpečný start. Zda v některých z těchto případů skutečně pochybil zveřejní úřady ve svých závěrečných zprávách.  

Mohlo letadlo při startu skutečně havarovat?  

Podle dispečera i pilota, které Hradecká Drbna oslovila rozhodně ano. A to i přesto, že tento typ letadla (PC 12 KPPC) je schopné startovat i ve vysokých nadmořských výškách ve špatném počasí.  

17. února ráno bylo pro letadlo největším rizikem přerušený start. Podle odborníků je třeba přesně vypočítat, kolik metrů letadlo potřebuje k bezpečnému zastavení ve chvíli, kdy je třeba start přerušit. Tato délka se na namrzlé dráze zvyšuje podobně jako v autě, které se snaží zastavit na náledí. Součástí výpočtů je i takzvaná rychlost V1. Jde o rychlost, do které je bezpečné vzlet letadla přerušit. Pokud letadlo tuto rychlost překročí a je třeba přerušit start, už to není možné. Nejbezpečnější variantou je tak letadlo dostat ze země, ve vzduchu se otočit a vrátit se zpět na letiště. 

Dalším velkým rizikem mohl být i poryv větru. Pokud se do letadla při vzletu opře silný vítr, může sjet z dráhy. Toto riziko se zvyšuje ve chvíli, kdy je dráha mokrá nebo dokonce namrzlá.  

Letoun PC 12 je jednomotorový turbovrtulový letoun vyrobený firmou Pilatus Aircraft ve Švýcarsku. U nás se letadlo nejčastěji používá k přepravě osob, na palubu se jich vejde až devět. Letoun je schopný vystoupat až do devíti tisíc metrů nad mořem a uletět až 2.800 kilometrů. Stroj je certifikován pro jednopilotní provoz. 

Hodnocení článku je 68 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky letadlo, start, Hradec Králové, předpis, porušení, ÚCL, úřad, vyšetřování

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.