O cyklostezce, která by spojila obec Stěžery a městkou část Kukleny v Hradci Králové se mluví přes deset let. Před pár dny se otevřela její první část. Jde zhruba o 200 metrů dlouhý úsek na mostě, který překlene budoucí dálnici D11. Problém je s dalšími úseky, oba jsou totiž „zaseknuté“.
Cyklostezka z Hradce Králové do Stěžer má vést podél Zelené ulice, která spojuje Kukleny a začátek obce Stěžery. Rozdělená je do dvou polovin. Tu první, blíže ke krajské metropoli, má na starosti Hradec Králové. Druhou polovinu připravují Stěžery.
Problém je v tom, že tu Stěžerskou polovinu zdrželo papírování. Kvůli tomu se nestihne zažádat o dotaci a její realizace tak musí být odložena. Druhá polovina bojuje s nově připravenou čtvrtí Nová Zelená. Kompletní propojení je tak zatím v nedohledu.
První polovinu cyklostezky z Hradce Králové do Stěžer zbrzdila příprava Nové Zelené. „Nejdříve se musí vyřešit nové trasování. Tak abychom mohli říct, kudy stezka kolem nové čtvrti povede,“ potvrdil redakci mluvčí magistrátu v Hradci Králové Petr Vinklář.
Nová Zelená je čtvrť, která má vyrůst mezi budoucí trasou D11 a Kukleny. Předpokládá se, že by zde našlo domov až šest tisíc obyvatel. Součástí má být také nový shopping park. Ten však bude muset získat takzvanou studii EIA, neboli posouzení vlivu na životní prostředí.
Výstavba nového sídliště se v Kuklenách plánuje zhruba deset let, zatím ale projekt přináší samé komplikace. Jednou z podmínek vzniku nové čtvrti je vybudování nové silnice, která by ulehčila dopravě. Ta by měla vést od kruhového přejezdu od Stěžer vlevo po nynějších polích, napojit se na Páleneckou ulici a končit na Pražské třídě.
„Nejen přeložka, ale splnění dalších deseti základních podmínek jsou nezbytné ke změně územního plánu, která se týká lokality Nová Zelená. Ty podmínky byly představeny na výboru pro územní plánování a musí být respektovány,“ řekl pro Mladou frontu hlavní architekt města Petr Brůna.
Doteď tak nelze říct, kdy se stavbou cyklostezky začne. Magistrát v tuto chvíli není schopný potvrdit ani její cenu.
Druhá polovina cyklostezky je podmíněna dotací, kterou obec nestihne podat. Vše zdrželo papírování a vyřizování potřebných povolení. Místní radnice podala žádost o vydání územního rozhodnutí už v červnu roku 2018. Získala ho ale až před měsícem a doteď tak obec nemá stavební povolení.
Kvůli tomu se nestihne zpracovat žádost o dotaci, ta musí být odeslána nejpozději 1. února. „Bez stavebního povolení vůbec nemá smysl žádost o dotaci podávat. Byla by vyřazena pro neúplnost povinných příloh,“ řekla Hradecké Drbně starostka obce Dagmar Smetiprachová. Stavba cyklostezky se tak o rok odsouvá.
Podle slov paní starostky bude jasno až v létě roku 2022. To radnice zjistí, zda byla žádost o dotaci úspěšná. Pokud tomu tak bude, obratem se bude vypisovat výběrové řízení na dodavatele. „Začátkem podzimu 2022 zastupitelstvo vybere vhodného uchazeče a na jaře 2023 může být stavba zahájena,“ dodala starostka.
Prozatím tak cyklistům musí postačit pár metrů dlouhý pruh na novém mostě, který překlene budoucí D11. Podle starostky Stěžer je však v tomto stavu nebezpečná. Při jízdě ze Stěžer do Hradce Králové musí cyklisté přejíždět z jedné strany silnice na druhou. Kvůli převýšení tak řidiči jedoucí z Hradce Králové mohou cyklistu přehlédnout.
Na stavbě nadjezdu se finančně podílel Královéhradecký kraj, Hradec Králové i obec Stěžery. Jeho stavba prakticky na rok uzavřela hlavní spojnici mezi obcí Stěžery a Hradcem Králové. Řidiči tak museli po objízdné trase, která vedla Lipovou ulicí podél Plačického potoka a přes nájezd na D11.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Pěkná sumarizace problematiky, vypovídající o české byrokracii při jinde tak samozřejmé věci, jako je stavba cyklostezky. Nutno podotknout, že jedním z hlavní zdržovatelů je hradecký stavební úřad a dále hlavní architekt města, další zdržení přineslo zajištění potřebných pozemků - nejen zde je dobré poděkovat paní starostce za velké nasazení. Jedna drobnost - nový úsek má asi 400 metrů, i tak je to zlomek z cílové délky 3 kilometrů.