Zrezivělé, bez okének a v řadě případů jen na cihlách. Na autovraky v Hradci Králové narazíme prakticky kdekoli: na Benešově třídě, u nemocnice, dokonce i v centru města. Pro radnici není odstranění vraku jednoduchou záležitostí. Částečně pomohla alespoň novela zákona o pozemních komunikacích.
„Momentálně je evidováno přibližně 40 vozidel, které by bylo možné klasifikovat jako autovrak. U poloviny z nich již běží lhůta pro jejich odstranění majitelem,“ potvrdila Hradecké Drbně mluvčí magistrátu Kateřina Šmídová. U dalších tří aut už má město na papíře potvrzené, že jde skutečně o vrak. V několika následující dnech tak bude odstraněno.
Je to však nekonečný boj. I když se podaří několik vraků ze silnic dostat, hned přibydou další. Vše začíná nálepkou, kterou na vůz nalepí strážníci městské policie. Ta vyzývá majitele k odstranění nepojízdného vozu.
„Nezmizí-li vozidlo ze silnice, zveřejní se výzva k odstranění na úřední desce magistrátu. Po uplynutí dvouměsíční lhůty je vrak zlikvidován na náklady vlastníka komunikace,“ vysvětluje mluvčí policie Eva Kněžourová. Na to má Hradec Králové smlouvu se společností, která se o likvidaci ekologickou likvidací vraků bezplatně postará. Pokud se majitele vozu podaří dohledat zpětně, můžou po něm být náklady na odstranění vraku vymáhaný.
„Novelu zákona o pozemních komunikacích magistrát pochopitelně vítá,“ dodala mluvčí magistrátu. Ani tato podoba zákona však neřeší odstavená auta a autovraky na soukromých pozemcích.
Městská policie nemá právo řešit autovraky, které se nacházejí například na soukromých pozemcích. V tomto případě může odtah pouze doporučit. „Příkladem této situace jsou vraky na parkovištích, která jsou vybudovaná na soukromém pozemku,“ dodává mluvčí městské policie.
V praxi to tak znamená, že magistrát a městská policie mohou odstranit pouze vraky na pozemcích města. Jde tedy o silnice, městskou zeleň, parky nebo veřejné prostranství.
Hradec Králové i další města jako vlastníci komunikací tak mohou díky novele zákona snáze odstranit z ulic vozy, u kterých je na první pohled patrné, že dosloužily. Stačí přitom, aby auta měla propadlou technickou déle než 6 měsíců, nebo neměla registrační značky.
„Na auta, která stojí dlouhé měsíce na místě bez pohybu, ale nejsou zjevným vrakem, páka dosud chyběla,“ shodují se odbory dopravy po celé České republice. Cestu k rychlejšímu odstranění nepojízdného vozidla bez registrační značky otevírá také další novinka, která opravňuje odbor dopravy ohledat a otevřít auto za účelem zjištění VIN kódu a majitele vozu.
Po minulé novele zákona o pozemních komunikacích se odstraňování vraků ztížilo, jelikož zákon přesně definoval, co je vrak: „silniční vozidlo, které je pro závady v technickém stavu zjevně technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a obnovení způsobilosti by si vyžádalo výměnu, doplnění nebo opravu podstatných částí mechanizmu nebo konstrukce silničního vozidla.“ Problém byl v tom, že této definici neodpovídalo téměř žádné odstavené vozidlo.
Novela zákona o pozemních komunikacích je v platnosti už od minulého roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.