Policie uzavřela případ nehody civilního vrtulníku, při kterém zemřeli dva lidé - sedmadvacetiletý žák ve výcviku a čtyřiačtyřicetiletý instruktor. K nehodě došlo 22. března minulého roku. Podle závěrečné zprávy mohla za nehodu celá řada chyb pilotů.
„Vyšetřování prokázalo, že při cvičném letu se žák ve výcviku dopustil v rychlém sledu několika významných chyb, které zapříčinily pád vrtulníku. Policejní orgán z tohoto důvodu nemohl zahájit trestní stíhání proti zemřelému pro podezření ze spáchání trestného činu usmrcení z nedbalosti a celou věc odložil,“ řekla policejní mluvčí Eva Prachařová.
Podle závěrečné zprávy se vrtulník dostal do prudkého klesání a chybou pilota ztratil vztlak. Stroj se ve výšce asi 1.400 metrů při točení zatáčky dostal do polohy na záda a zřítil se. Policie zároveň potvrdila, že měl samotný instruktor s tímto typem vrtulníku malé zkušenosti, aby dokázal nehodě zabránit.
"Na nebezpečný režim letu způsobený nárůstem vertikální a dopředné rychlosti reagoval příliš zbrkle a razantně provedl zvednutí páky kolektivního řízení ve snaze co nejrychleji upravit režim letu," uvedli vyšetřovatelé ústavu. Hned poté nad vrtulníkem ztratil kontrolu. Obrátit vrtulník z polohy na zádech se následně nepodařilo ani instruktorovi.
Sám instruktor měl na všech typech vrtulníků nalétáno přes dva tisíc hodin. Konkrétně na tomto typu 14. hodin. Výcvik žáků s vrtulníkem Enstrom 480 B instruktor zahájil 20. března 2019, tedy dva dny před tragickým letem. Podle vyšetřovatelů instruktor pravděpodobně žákovi příliš důvěřoval.