Letos uplyne 90 let od zahájení provozu první visuté lanovky v českých zemích vedoucí z Janských Lázní na Černou horu. Její provoz byl ukončen roku 1980, když ji nahradila v jiné trase nová. Současná osmimístná kabinová lanovka, která je v provozu od roku 2006, je v pořadí třetí osobní lanovou dráhou z lázeňského města na Černou horu, řekl krajinný ekolog a vydavatel časopisu Veselý výlet Pavel Klimeš.
Z původní lanovky se na Černé hoře podařilo uchovat její předposlední podpěru číslo 8. Kovová konstrukce byla využita pro vybudování rozhledny. „Lanovka šla nahoru přímo z centra Janských Lázní, začínala hned vedle hlavního lázeňského domu,“ řekl Klimeš. Dolní stanice nynější lanovky se nachází dále od centra. Podle Klimeše bylo vybudování lanovky pro horské městečko velmi důležité. „Pro Janské Lázně byla lanovka rozhodně přínosem, staly se nejen špičkovým lázeňským, ale i rekreačním střediskem,“ uvedl Klimeš.
Kvůli výstavbě lanovky v letech 1927 a 1928 na Černé hoře fungovala vojenská nákladní lanová dráha. „Černá hora nebyla v Krkonoších jediným místem, kde byla vojenská lanovka dočasně v provozu. Nejdelší vznikla o 10 let později v Modrém dole za účelem výstavby pohraničního opevnění,“ dodal Klimeš.
Visutá lanová dráha pro přepravu osob na Černou horu postavená podle projektu strojíren Františka Wiesnera z Chrudimi zahájila provoz 31. října 1928, výstavba trvala pouhých 15 měsíců. Stavbu zajistila brněnská pobočka firmy Wayss a Freytag z Frankfurtu nad Mohanem. Lanovka překonávala z Janských Lázní na Černou horu převýšení 644 metrů a s 3174 metry patřila mezi nejdelší ve střední Evropě. Přepravu lidí zajišťovala kyvadlová soustava se dvěma kabinami pro třicet cestujících, za hodinu lanovka přepravila v jednom směru 120 osob. Strojovna lanové dráhy byla v objektu horní stanice. Doba jízdy byla 15 minut.
S lanovkou souvisel i vznik Sokolské boudy nedaleko horní stanice na Černé hoře v roce 1929, výrazného českého prvku v jinak převážně německy hovořící oblasti Krkonoš. Sloužila i jako zázemí pro turisty, kteří využívali lanovou dráhu. Nyní je chata v dezolátním stavu a čeká ji demolice.
Provozovatelem lanovky byly kromě období druhé světové války Československé státní dráhy. Výstavba nové lanovky o kus vedle než byla trasa původní začala roku 1976 a spuštěna byla o čtyři roky později. Vlastníkem a provozovatelem současné lanovky je firma Mega Plus. Délka je 2,3 kilometru, má 56 osmimístných kabinek a hodinová kapacita zařízení je 1500 osob oproti 580 osobám u lanovky z roku 1980.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.