Cyklisté si v poslední době stěžovali na sociálních sítích na to, že někdo ničí traily na Marokánce v hradeckých městských lesích. Rovnou na radnici ale chodily stížnosti, že po tratích jezdí cyklisté ve dne i v noci. Vše začalo řešit i vedení města. Současné tratě jsou totiž podle města nelegální a nebudou tolerovány. Hradecké lesy proto chtějí pro cyklisty postavit oficiální crossové tratě.
Mnohdy až stovky kilometrů cest, kde je možné jezdit po hradeckých městských lesích na kole cyklistům nestačí. Vyhledávají extrémnější trasy. Ty ale vedou přímo lesem mimo oficiální cyklotrasy nebo lesní cesty. Jízda na kole je přitom uvnitř lesního porostu zakázána.
Podle radnice jde o třeba stezky (traily), které tu zůstaly po závodech horských kol. Pořadatelé podle města vystavěli trasu, kde se jim zachtělo, a navíc bez vědomí a souhlasu majitele lesa a potřebných povolení. „Není to pravda, máme doklady i povolení od všech – povolené jsme měli i pro vjezd motorek. Trasu jsem nestavěli, ta je tady deset let,“ brání se pořadatel závodů. Zároveň dodává, že se samotného startu zúčastnilo jak samo vedení města, tak ředitel Městských lesů Milan Zerzán.
Organizátor závodů se navíc brání tím, že zde akce pořádají vždy pouze 2x do roka. A stojí si za tím, že s potřebným povolením jak od Magistrátu města Hradec Králové tak od Městských lesů.
Správce hradeckých lesů chce každopádně do budoucna vybudovat oficiální trailové cesty. Na ně by mohli cyklisté v průběhu celého roku a byly by na nich i různé výkonnostní kategorie tam, kde to jejich umístění bude s ohledem na ochranu lesa možné.
Lidé se obraceli na radnici se stížnostmi na průběh závodu. Upozorňovali, že na tratích cyklisté stále jezdí, i v noci. Na základě podezření z porušení hned několika právních norem ze strany organizátorů závodů, měly za úkol odbor správy majetku magistrátu města a městské lesy, situaci prověřit.
Na samotný závod, se byl osobně podívat i hradecký primátor. Stejně jako účastníci netušil, že není vše v pořádku. „Přístup pořadatelů, kteří porušují základní pravidla a v komunikaci s partnery závodů se pak chovají velmi nekorektně, mě skutečně překvapuje. Mám obavu, že je zde zneužívána i cyklistická veřejnost, protože jsem přesvědčen, že drtivá většina nejen hradeckých cyklistů by nikdy nesouhlasila s takovými zásahy do lesa. Navíc bez vědomí majitelů či orgánů státní správy. Nestavíme se proti cyklistice v lesích, ale proti aroganci, svévolnému porušování zákonů a proti porušování pravidel slušného chování," říká primátor Hradce Králové Alexandr Hrabálek.
Celá záležitost přidělala starosti i správci hradeckých lesů, kterým jsou Městské lesy Hradec Králové. „Pro nás je celá situace velmi nepříjemná, protože jsme v minulosti opakovaně podpořili jednorázové cyklotraily v lesích, ovšem pouze za zákony daných podmínek. Nyní došlo k neřízenému a nepovolenému zakládání divokých trailových tras bez konzultace s námi. Nemáme nic proti cyklistice, ale stejně jako mají svá pravidla v lese i všechny ostatní aktivity, musí to platit i v tomto případě," vysvětluje ředitel městských lesů Milan Zerzán.
Zerzán vidí problém i v neustálém opakování problému. S pořadatelem řešili Městské lesy něco podobného už vloni. Na soukromém majetku musela věc řešila i Inspekce životního prostředí. „ Nás by nenapadlo, že se tento problém bude opakovat hned letos. Toto vše nás nyní vede k urychlenému řešení stavu s vizí oficiálních a hlavně legálních tratí vhodných svoji obtížností pro všechny,“ dodává Zerzán. Traily okolo Marokánky jsou náročné a stala se tu i řada úrazů. Vize nových trailů je taková, že by byly rozděleny podle náročnosti, jako je tomu třeba u lyžařských sjezdovek.
Hledat se tedy bude provozovatel tratí, který bude respektovat majitele, společnost Městské lesy a zákonné normy. Pokud bude rozhodnuto umožnit závod, pak při dodržování dohod a právních předpisů. Traily by měly vzniknout co nejrychleji.
Na traily do hradeckých Městských lesů se vydávají cyklisté velmi často. Rozzlobilo je to, že traily někdo ničí. Na sociálních sítích se objevily zprávy o tom, že bylo zničeno několik lávek, objevily se tu nastražené větve a klády. A na cestách tak hrozí v nepřehledných místech vážné zranění.
Údržbu trailů bude mít na starosti zodpovědná osoba. Terénní stezky budou pro všechny. Podmínkou bude, aby to nebyly něčí traily a něčí cvičiště, na kterých by se vybíraly peníze. Půjde o dobrovolníky, kteří je vytvoří a všichni je budou moci používat bezplatně. Tratě zároveň budou moci být i součástí jednorázových závodů, které budou muset mít veškerá povolení.
Nejdříve musí proběhnout revize, aby se zjistilo kudy všude traily vedou. Část jich bude rozhodně zachována. „Musí to být na domluvě s námi a ostatními skupinami, jako jsou myslivci, kde to ústí i na soukromé majetky, a budeme se snažit tam kde to půjde, aby byly. Jedná se o okolí Marokánky a bývalého lomu. Poté by se rozšířily dál," říká Zerzán.
Kontroly cyklistů nehrozí.
Právě i to, že cyklisté neměli ani ponětí o nelegánosti trailů, kontroly v lesích prováděny nebudou. Podle Zerzána by to bylo nefér. Jde o to, aby si spíš lidé uvědomili, že je to něčí majetek a platí tu zákony.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.