Počasí dnes1 °C, zítra3 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Za loňským tragickým pádem vrtulníku u Slavoňova stály chyby při pilotování

Chyby při pilotování, byly příčinou pádu vrtulníku u Slavoňova na Náchodsku, ke kterému došlo loni 22. března. Při nehodě zahynuli pilot a instruktor. Vrtulník se dostal v klesání do vysoké rychlosti, chybou pilota ztratil vztlak a zřítil se k zemi. Ze závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyplývá, že měl instruktor s pilotováním tohoto typu vrtulníku malé zkušenosti a zřícení zabránit nedokázal.

Podle vyšetřovatelů, se pilot při letu dopouštěl významných chyb, které s velkou pravděpodobností opravoval až na pokyn instruktora. Právě chyby v pilotáži údajně vygradovaly v pilotův stres. Ten následně negativně ovlivnil jeho schopnosti reagovat na pokyny instruktora.

„Na nebezpečný režim letu způsobený nárůstem vertikální a dopředné rychlosti reagoval příliš zbrkle a razantně provedl zvednutí páky kolektivního řízení ve snaze co nejrychleji upravit režim letu," uvedli vyšetřovatelé. Chybným zásahem do řízení pilot podle nich ztratil úplnou kontrolu nad vrtulníkem. Vybrat ho z polohy na zádech se nepodařilo po převzetí řízení ani instruktorovi.

Let proběhl ve vrtulníku typu Enstrom 480 B. Instruktor měl podle vyšetřovatelů s tímto typem vrtulníku malé praktické zkušenosti. Obdobně tomu bylo i s praktickým výcvikem žáků. Na všech typech vrtulníků nalétal instruktor 2000 hodin. Na Enstromu 480 B jen 14 hodin. Výcvik žáků s vrtulníkem Enstrom 480 B instruktor zahájil 20. března 2019, což bylo pouhé dva dny před tragickým letem.

Instruktor podle vyšetřovatelů pilotovi zřejmě příliš důvěřoval a nevytvořil si podmínky, aby mohl okamžitě korigovat jeho chyby. „Nebyl tak ostražitý, aby mu zabránil v přílišném zvednutí páky kolektivu při regulaci vertikální rychlosti. Pravděpodobně si neuvědomoval vztah mezi aktuální rychlostí a vypočítanou nepřekročitelnou rychlostí," uvedli vyšetřovatelé. Instruktor také podle nich neměl zkušenosti pro vyvedení vrtulníku z nezvyklé polohy na zádech.

Dolet vrtulníku Enstrom 480 amerického výrobce, je až 470 kilometrů. Vrtulník se používá pro přepravu cestujících, výcvik pilotů, filmování nebo pozorovací lety.

Technická závada na vrtulníku zjištěna nebyla. „Pohonná jednotka pracovala v průběhu celého letu zcela normálně a všechny prvky řízení byly zcela funkční. Zničení konstrukce bylo způsobeno dopadem na zem z velké výšky a následným požárem," uvedli. Nebyl zjištěn ani střet stroje s ptákem. Při pádu vrtulníku létaly z kabiny papíry. Dostaly se ven stropním oknem kabiny. Tu prorazila taška s dokumentací k vrtulníku.

Společnost DSA, která zajišťuje i leteckou záchrannou službu pro Královéhradecký, Liberecký a Ústecký kraj, v prohlášení po nehodě uvedla, že stroj prováděl výcvikový let na trase Hradec Králové - Nové Město nad Metují a lety v prostoru.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto HZS Královéhradeckého kraje

Štítky pád, vrtulník, Slavoňov, Náchodsko, tragédie, úmrtí, pilot, chyba, Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, okres Náchod

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Za loňským tragickým pádem vrtulníku u Slavoňova stály chyby při pilotování  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.