Chyby při pilotování, byly příčinou pádu vrtulníku u Slavoňova na Náchodsku, ke kterému došlo loni 22. března. Při nehodě zahynuli pilot a instruktor. Vrtulník se dostal v klesání do vysoké rychlosti, chybou pilota ztratil vztlak a zřítil se k zemi. Ze závěrečné zprávy Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyplývá, že měl instruktor s pilotováním tohoto typu vrtulníku malé zkušenosti a zřícení zabránit nedokázal.
Podle vyšetřovatelů, se pilot při letu dopouštěl významných chyb, které s velkou pravděpodobností opravoval až na pokyn instruktora. Právě chyby v pilotáži údajně vygradovaly v pilotův stres. Ten následně negativně ovlivnil jeho schopnosti reagovat na pokyny instruktora.
„Na nebezpečný režim letu způsobený nárůstem vertikální a dopředné rychlosti reagoval příliš zbrkle a razantně provedl zvednutí páky kolektivního řízení ve snaze co nejrychleji upravit režim letu," uvedli vyšetřovatelé. Chybným zásahem do řízení pilot podle nich ztratil úplnou kontrolu nad vrtulníkem. Vybrat ho z polohy na zádech se nepodařilo po převzetí řízení ani instruktorovi.
Let proběhl ve vrtulníku typu Enstrom 480 B. Instruktor měl podle vyšetřovatelů s tímto typem vrtulníku malé praktické zkušenosti. Obdobně tomu bylo i s praktickým výcvikem žáků. Na všech typech vrtulníků nalétal instruktor 2000 hodin. Na Enstromu 480 B jen 14 hodin. Výcvik žáků s vrtulníkem Enstrom 480 B instruktor zahájil 20. března 2019, což bylo pouhé dva dny před tragickým letem.
Instruktor podle vyšetřovatelů pilotovi zřejmě příliš důvěřoval a nevytvořil si podmínky, aby mohl okamžitě korigovat jeho chyby. „Nebyl tak ostražitý, aby mu zabránil v přílišném zvednutí páky kolektivu při regulaci vertikální rychlosti. Pravděpodobně si neuvědomoval vztah mezi aktuální rychlostí a vypočítanou nepřekročitelnou rychlostí," uvedli vyšetřovatelé. Instruktor také podle nich neměl zkušenosti pro vyvedení vrtulníku z nezvyklé polohy na zádech.
Technická závada na vrtulníku zjištěna nebyla. „Pohonná jednotka pracovala v průběhu celého letu zcela normálně a všechny prvky řízení byly zcela funkční. Zničení konstrukce bylo způsobeno dopadem na zem z velké výšky a následným požárem," uvedli. Nebyl zjištěn ani střet stroje s ptákem. Při pádu vrtulníku létaly z kabiny papíry. Dostaly se ven stropním oknem kabiny. Tu prorazila taška s dokumentací k vrtulníku.
Společnost DSA, která zajišťuje i leteckou záchrannou službu pro Královéhradecký, Liberecký a Ústecký kraj, v prohlášení po nehodě uvedla, že stroj prováděl výcvikový let na trase Hradec Králové - Nové Město nad Metují a lety v prostoru.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.