Zahájení stavby dálnice D35 mezi Hořicemi a Úlibicemi na Jičínsku komplikuje boj o zakázku na záchranný archeologický výzkum. Neúspěšný uchazeč vedený Univerzitou Hradec Králové podal k antimonopolnímu úřadu návrh na přezkum rozhodnutí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o výběru vítězné firmy. ŘSD by stavbu 16,3 kilometru dlouhého úseku chtělo zahájit letos a dokončit v roce 2028.
Tendr na záchranný archeologický výzkum ŘSD vypsalo loni v listopadu, uzávěrka podání nabídek byla 9. ledna. Přihlásili se dva uchazeči. ŘSD zhotovitelem průzkumu vybralo sdružení firem SAMSON PRAHA a Labrys, o.p.s. s nabídkovou cenou 267 milionů korun bez DPH. Uchazeč vedený Univerzitou Hradec Králové nabídl cenu 434 milionů korun bez DPH.
ŘSD původně mínilo, že archeologický výzkum začne v březnu či dubnu tak, aby v závěru roku na něj mohla navázat stavba dálnice. Řízením u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže hrozí komplikace a zdržení.
Soutěž na zemní práce pro záchranný archeologický výzkum na trase Hořice - Úlibice ŘSD ukončilo v lednu, kdy práce zadalo firmě SMOLA HK. Ze sedmi uchazečů nabídla firma SMOLA HK nejnižší cenu 38 milionů korun bez DPH, vyplývá z dat na profilu zadavatele ŘSD.
Tendr na vlastní stavbu úseku dálnice v odhadované hodnotě 5,9 miliardy korun bez daně ŘSD zahájilo loni 19. prosince. Původní termín pro podání nabídek byl 24. února. ŘSD jej pak několikrát posunulo kvůli dodatečným dotazům uchazečů o vysvětlení nebo změnám a doplnění projektové dokumentace. Aktuálně pro podání nabídek platí termín 20. června.
ŘSD podle dřívějšího Mátlova vyjádření předpokládá, že v létě by mohlo dostat nabídky, následně je vyhodnotit a do konce roku podepsat s vítězem smlouvu na stavbu úseku.
Od listopadu 2023 ŘSD na trase D35 v Královéhradeckém kraji buduje úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku a od loňského září navazující úsek mezi Sadovou a mimoúrovňovou křižovatkou Plotiště u Hradce Králové. Úsek Hořice - Sadová má být hotový letos v prosinci, úsek do Hradce Králové v roce 2026.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc, zatím je z ní hotových několik vzájemně nepropojených částí. Bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Vláda vybudování D35 označuje za prioritní. Po dokončení plánovaném na rok 2029 bude D35 s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
V současnosti se v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji buduje několik úseků D35, jde o nejvíce rozestavěnou dálnici v Česku. Jako poslední by se měly budovat úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje.
Úsek v Libereckém kraji, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35. Vyhne se obcím a bude mít dva pruhy s třetím pruhem ve stoupáních.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám