S jarem přichází na silnice a cyklostezky tisíce cyklistů. Jenže s rostoucím počtem kol stoupá i počet nehod. Podle statistik jich za posledních 15 let bylo téměř 62 tisíc. Největší riziko? Rušné městské křižovatky. Na svém webu o tom informoval Portál nehod.
Češi milují kola – a je to vidět. Na silnicích i v terénu je s příchodem jara cyklistů plno. Města rozšiřují cyklostezky, elektrokola otevírají jízdu novým skupinám. Jenže data z Portálu nehod mluví jasně: cyklista patří k nejzranitelnějším účastníkům provozu.
Od roku 2010 došlo v Česku k téměř 62 tisícům nehod, při kterých figurovali cyklisté. Nejvíc z nich se stalo ve městech – a nejvážnější následky mají srážky s auty. Přes 9% nehod končí těžkým zraněním, 1,5% smrtí. Každý pátý střet se stane kvůli tomu, že někdo nedal přednost.
Častou příčinou je ale i pouhé nedorozumění. Cyklista předpokládá, že ho řidič vidí. Řidič spoléhá, že cyklista zpomalí. A přijde srážka. Místo dohadů a domněnek by mělo platit jednoduché pravidlo: počítej s nejhorším a jednej bezpečně.
Analýza ukazuje, že přes polovinu nehod způsobí nesprávný způsob jízdy. Třetina je pak následkem nedání přednosti. Cyklisté často podceňují rizika, nevěnují pozornost značkám a najíždějí do křižovatek bez zajištění viditelnosti.
Riziko není stejné po celý rok. Nejvíce kolizí přichází v létě – hlavně v červenci a srpnu, kdy vyráží na kolo i sváteční jezdci. Nejhorší den? Pátek. Ale nejnebezpečnější jsou víkendy – právě tehdy tvoří cyklistické nehody přes 5 % všech dopravních střetů. Nejvíc se bourá odpoledne mezi 15. a 18. hodinou.
Základní pravidla jsou přitom jednoduchá: buď vidět, nepřeceňuj se, sleduj provoz a nepočítej s tím, že tě ostatní uvidí. Stačí sekunda nepozornosti – a jarní výlet může skončit tragicky.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám