Počasí dnes3 °C, zítra2,2 °C
Čtvrtek 30. ledna 2025  |  Svátek má Robin
Bez reklam

Příčinou havárie ultraligtu na Trutnovsku se dvěma mrtvými byl pád do vývrtky

Příčinou pádu ultralehkého letadla u Vlčkovic v Podkrkonoší 24. října 2022, při němž zahynul pilot a cestující, byla ztráta kontroly pilota nad letounem v malé rychlosti následovaná přechodem letadla do vývrtky. Vývrtku se pilotovi nepodařilo vybrat. Letoun po dopadu na pole shořel. Třiapadesátiletý pilot i pětadvacetiletý cestující na místě zahynuli. V závěrečné zprávě k nehodě to uvedl Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Policie, která havárii vyšetřovala pro podezření ze spáchání přečinu usmrcení z nedbalosti, případ loni v březnu odložila. "Nepodařilo se zjistit skutečnosti opravňující zahájit trestní stíhání," řekla mluvčí policie Iva Kormošová. Pokud by policie ze závěrů ÚZPLN zjistila nové skutečnosti, mohla by podle ní případ znovu otevřít.

Nehoda se stala při kontrolním letu s novým dvoumístným letounem TL2000 Sting od hradeckého výrobce TL Ultralight. Zalétávací pilot u něj měl prověřit navigační vybavení před předáním stroje zákazníkovi. Na kontrolní let se startem i přistáním na letišti v Hradci Králové pilot vzal na palubu zaměstnance výrobce letounu.

V kritický okamžik letu pilot u letounu podle vyšetřovatelů pravděpodobně testoval systém pro varování před pádovou rychlostí. Tato zkouška spočívá v letu na minimální rychlost po dobu asi 40 vteřin. Do vývrtky se letoun, jehož rozpětí křídel je přes devět metrů, dostal ve výšce asi 500 metrů nad zemí. Od startu do havárie let trval asi osm minut.

Vliv na nehodu mohlo mít počasí, kvůli kterému mohla být orientace pilota v kritických okamžicích letů ztížená. "Oblačnost (pilotovi) zkreslovala vnímání přirozeného horizontu a silný vítr znesnadňoval pilotáž," uvedli vyšetřovatelé.

Použít k záchraně padákový balistický systém letadla se pilot podle vyšetřovatelů nepokusil. "Ulomená řídicí páka svědčí o skutečnosti, že pilot řídil letoun až do okamžiku nárazu," uvádí zpráva. Technickou závadu na letounu vyšetřovatelé nezjistili, všechny prvky řízení byly podle nich v době před nárazem funkční. Motor běžel do poslední chvíle.

Pilot měl do tragického letu nalétáno 609 hodin, z toho na letounu TL2000 Sting 180 hodin. Podle vyšetřovatelů neměl praktické zkušenosti s prováděním vývrtek. V minulosti však správně vyřešil několika nouzových situací při vysazení motoru. Požití alkoholu a drog u pilota ani cestujícího vyšetřovatelé nezjistili.

V závěrech ÚZPLN doporučil výrobci letadel zpracovat postupy pro evidenci letů tak, aby byl známý účel každého letu, jeho plánovaný průběh a následné vyhodnocení. Dále výrobci doporučil zavést pravidelné školení pilotů k používání záchranných padákových systémů. Obdobně Letecké amatérské asociaci ústav doporučil dát do výcvikových osnov problematiku záchranných systémů.

Ohodnoť článek

Autoři | Foto HZS ČR

Štítky nehoda, okres Trutnov, Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, Sting, policie, TL Ultralight, Hradec Králové

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Příčinou havárie ultraligtu na Trutnovsku se dvěma mrtvými byl pád do vývrtky  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.