Dosavadní průzkumy ukazují, že zkušenost s mikrospánkem za volantem má každý osmý řidič. To odpovídá přibližně 12 procentům českých řidičů. Poslední takovou nehodu policie řešila na Náchodsku. Rizika lze eliminovat například bezpečnostní výbavou vozidla.
„Osmatřicetiletá řidička na přímém úseku silnice zřejmě usnula a následkem toho najela vlevo mimo pozemní komunikaci, kde narazila do drátěného plotu, a poté čelně narazila do betonové studny,“ vysvětluje na webu policie mluvčí Lucie Konečná. Dechová zkouška byla negativní, ale škoda se dostala na částku přesahující sto tisíc korun.
Mikrospánek je krátká fáze spánku, která trvá od desetin sekundy až po půl minuty. Během této doby člověk nevnímá žádné vnější podměty. Řidič tak prakticky přestane slyšet, vidět a přestane se hýbat. Mikrospánek lze považovat za vyvrcholení dlouhodobé únavy nebo nespavosti.
Pokud řidič usne jen na jednu vteřinu, tak při devadesátikilometrové rychlosti ujede jeho auto 25 metrů bez kontroly. Na dálnici je to dokonce přes 36 metrů. V případě, že mikrospánek trvá půl minuty, vozidlo ujede i 750 až 900 metrů.
„Před mikrospánkem nás tělo většinou varuje. Únava, zívání, bolest nebo pálení očí nebo také neklidné sezení a nezvyklé pohyby hlavou jsou nejčastějšími varujícími podněty. Při únavě dochází ke snížení pozornosti, horšímu odhadu vzdálenosti a prodlužování reakční doby,“ uvádí na webu policie mluvčí Dagmar Sochorová.
Mikrospánku lze bezpečně předcházet kvalitní spánkovou hygienou. Důležité je, aby řidič nepřeceňoval své síly, na dlouhých trasách dodržoval přestávky a pitný režim.
Nová vozidla musí být dle nařízení Evropského parlamentu a Rady EU 2019/2144 vybavena systémy pro upozorňování řidiče na ospalost a nedostatek pozornosti. Těmito asistenty byla vybraná motorová vozidla osazována již v minulosti, nyní půjde o povinnost u všech vozů schvalovaných do provozu.
Některé bezpečnostní systémy nejprve řidiče upozorní vizuálně na palubním počítači, následně akusticky. Když řidič nezareaguje, přijde třetí upozornění v podobě cuknutí s vozidlem. Pokud člověk za volantem stále spí, auto bezpečně zastaví. Mezi tím se drží v jízdních pruzích.
Do starých vozidel bez těchto bezpečnostních prvků jde například naistalovat palubní kamera, která některé bezpečnostní prvky má. „Nyní mohou být některé druhy kamer vybaveny také SOS funkcí se stejnými vlastnostmi, jako má eCall. Ten v posledních letech prokazatelně pomáhá s rychlým příjezdem záchranných složek k nehodám. Záznam z palubní kamery pak může pomoci policii s objasněním okolností nehody a posloužit i jako důkaz pro pojišťovnu,“ vysvětluje v tiskové zprávě společnosti Lászlo Szalontai, obchodní ředitel společnosti Nextbase.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.