Kamery a radary v květnu spuštěného inteligentního dopravního systému v Hradci Králové zatím zaznamenaly asi osm tisíc přestupků řidičů. Motoristy čekají sankce. Přes 80 procent přestupků se stalo na výpadové silnici směrem na Jičín v Koutníkově ulici. Radnice tam proto chce udělat změny v povolené rychlosti, aby vše bylo pro řidiče přehlednější a překročení rychlosti se vyvarovali.
Systém řízení dopravy, za nějž město včetně nákladů šestiletého provozu zaplatí 331 milionů korun, je v plném provozu od 1. května. Obsahuje i takzvaný penalizační modul hlídající na osmi místech rychlost a na dvou místech jízdu na červenou. Hlavním cílem systému, který město budovalo od poloviny roku 2021, je zlepšit plynulost a bezpečnost dopravy ve stotisícovém Hradci Králové.
V Koutníkově ulici je podle Hlouška zřejmě problémem střídání povolené rychlosti 50 a 60 kilometrů v hodině, když radar měří na úseku s povolenými 50 kilometry v hodině. "To střídání se nám jeví trošku jako past na řidiče. Vyjednáváme zejména s policií a silničním správním úřadem, abychom tam udělali rychlost stejnou a minimalizovali přestupky. Pro nás není hlavním smyslem systému vybírání pokut, ale bezpečnější a plynulejší doprava," řekl náměstek primátorky pro dopravu Miroslav Hloušek (ODS). Nevyloučil, že v celém úseku by mohla být rychlost 60 kilometrů v hodině.
Město také bude usilovat o to, aby se na silnice ke třem školám vrátilo omezení rychlosti na 30 kilometrů v hodině. Od spuštění systému a zavedení hlídání rychlosti radary u škol nově platí maximální rychlost 50 kilometrů v hodině.
Radary či kamerami zaznamenaný přestupek nejprve dostane na stůl městská policie, která jej následně předá na magistrát na odbor přestupků. Radnice se již dříve na vyřizování pokut připravila a odbor přestupků posílila o čtyři lidi, na ekonomickém odboru vzniklo 1,5 úvazku.
Výnosy z pokut bude radnice podle Hlouška dávat zpět do zlepšování dopravy ve městě, například do cyklostezek. První přesnější vyhodnocení chodu systému radnice udělá za celý měsíc květen, uvedl Hloušek. Připomněl, že lidé své připomínky a náměty k fungování systému mohou dál radnici hlásit.
Hlavní částí systému, jehož dodavatelem byla firma Cross Zlín, bylo osazení 34 křižovatek a čtyř přechodů pro chodce novými semafory se zabudovaným řízením dopravy. Z 12 kamerových bodů penalizačního modulu jsou čtyři pro úsekové měření rychlosti, a to v obou směrech v Koutníkově ulici a ulici Antonína Dvořáka. Dvě kamery hlídají v různých ulicích průjezd na červenou a šest radarů měří okamžitou rychlost. Radary nefungují současně, ale je nastaveno jejich střídání.
U vozidel MHD systém díky vzájemné komunikaci preferuje vozidla se zpožděním. Část vozidel hasičů a zdravotnické záchranné služby bude mít po instalaci speciálního komunikačního zařízení na semaforech absolutní preferenci. Systém dá zelenou autu záchranářů, ostatní auta budou mít červenou.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.