Elektrobusy v městské hromadné dopravě ve stotisícovém Hradci Králové dosud najely dohromady pět milionů kilometrů. Podle dopravního podniku je jejich provoz proti naftovým autobusům úspornější a servis levnější a jednodušší.
Elektrobusy neznečišťují okolí zplodinami a výrazným přínosem je jejich tichý provoz. Spolu s ostravských dopravním podnikem patří Hradečtí mezi lídry ve využívání elektrobusů v Česku.
První elektrobus začal v Hradci Králové jezdit v roce 2013, další dva přibyly v letech 2014 a 2015. Podnik jimi možnosti elektrobusů testoval. Hlavní část flotily elektrobusů v počtu 20 kusů od výrobce SOR Libchavy hradecký podnik pořídil za 246 milionů korun v roce 2018. Z toho evropská dotace pokryla 85 procent nákladů. "Nyní máme v provozu 22 elektrobusů. Dopravu dále zajišťujeme 41 trolejbusy a 68 autobusy na naftu," řekl ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham.
Letos má hradecký podnik v plánu po městě najet celkem 5,5 milionu kilometrů, z nichž elektrická trakce by měla zajistit zhruba polovinu, tedy přes 2,7 milionu kilometrů. Elektrobusy by letos měly najet přibližně 960.000 kilometrů. Nahrazením nejstarších dieselových autobusů s emisní normou EURO II se podle dopravního podniku výrazně snížilo znečištění ovzduší v Hradci Králové.
Před energetickou krizí a válkou na Ukrajině vycházel náklad na elektřinu či naftu na jeden kilometr jízdy u elektrobusu přibližně na tři koruny, zatímco u naftového autobusu to bylo 11 až 12 korun. Náklad na palivo u elekrobusu tak byl zhruba čtvrtinový. Po následných změnách cen elektřiny i nafty směrem nahoru a pak i dolů nyní podle Abrahama vychází jeden kilometr ujetý elektrobusem asi o polovinu levněji než u naftového autobusu. Upozornil však, že pokud by se do nákladů měla započítat plná pořizovací cena vozu bez dotace, tak by náklady na provoz u naftového autobusu byly stále nižší.
Na jedno plné nabití elektrobus ujede asi 200 kilometrů, při směně s rychlonabíjením se denní dojezd zvýší až na 300 kilometrů. Spotřeba elektřiny se pohybuje pod jednou kilowatthodinou na jeden kilometr. Díky rovinatému terénu v Hradci Králové podíl rekuperované energie, kdy elektromotor při brzdění baterie dobíjí, činí více než 30 procent.
Od března hradecký podnik jako první v Česku testuje nový typ kloubového elektrického autobusu od firmy SOR Libchavy. "Testovat bychom jej měli do 19. května. Zatím jsou výsledky kapacity a baterií nad očekávání dobré. Bez dobíjení najede přes 300 kilometrů za den," uvedl Abraham. Pořízení kloubových elektrobusů o délce 18 metrů Hradečtí do budoucna nevylučují. Využili by je na linkách s více cestujícími, kde dvanáctimetrové elektrobusy kapacitou nestačí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.