Nejen Hradec Králové řeší, jak se postavit k využívání elektrických koloběžek v ulicích. S výzvou se potýká také nedaleké rakouské město Linec. Jeho vedení velí k ostrému postupu proti chuligánům a místostarosta v krajním případě hrozí úplným zákazem. Už před několika týdny tam navíc vznikla nová funkce "šerif", který dohlíží na využívání těchto strojů.
Oficiální název nově vzniklé funkce je "Scooter-Sheriff", těchto lidí působí ve městě více. Mají být pouze jedním z prvních kroků, jak pracovat se sdílenými koloběžkami. Speciální strážce zákona neplatí město, ale tři společnosti, které v Linci elektrokoloběžky půjčují, informoval server ORF.at. Šerifové koloběžky odklízí a v případě pochybení jejich uživatele konfrontují.
Kromě toho se pravidelně setkávají zástupci radnice s provozovateli těchto strojů. Server ORF.at citoval zástupce společnosti Tier, který tvrdí, že stížností ubylo. Město ale i tak situaci na svém webu označilo za neuspokojivou. Rozšířit se proto mají zóny se zákazem stání.
„Obzvláště nepříjemné jsou skupiny mladých lidí, kteří bezohledným chováním ohrožují ostatní účastníky silničního provozu. Vyzývám proto provozovatele, aby přijaly jasná opatření a tyto koloběžkáře na čas vyloučily z používání či je úplně zablokovaly. Protože se zdá, že osvětová opatření přijatá v posledních týdnech nemají na určité skupiny vliv,“ vzkázal v oficiálním vyjádření místostarosta Martin Hajart.
Ten zároveň zavelel k ostrému postupu proti těm, kteří nedodržují předpisy a ohrožují ostatní. Ve spolupráci s městskou a státní policií proto začnou častější a přísné kontroly mimo jiné na nábřeží Dunaje.
V současné době posílají lidé své připomínky prostřednictvím platformy Schau auf Linz. Tam sdílí často mimo jiné nevhodně umístěné koloběžky. Na stížnosti pak odpovídají přímo půjčovny. Jeden z případů je na webu z 11. července. Ve 12:37 tam občan nahlásil špatně zaparkované stroje, ve 13:17 odpověděl operátor, že už jsou koloběžky pryč. Řeší se také telefonická podpora, město by si mohlo najmout externí call centrum.
Město varovalo, že pokud provozovatelé neposkytnou odpovídající podporu a situace se nezlepší, může dojít k další eskalaci. „Dalším krokem by bylo omezení velikosti flotily. Následně by také mohl vzniknout čistě staniční systém. V konečné fázi by došlo na „model Graz“. Hlavní město Štýrska v roce 2019 zakázalo systémy půjčování elektronických koloboěžek,“ uvedlo město na svém webu. V minulosti už společnosti mimochodem omezily povolenou rychlost strojů na některých místech na 10 až 15 kilometrů v hodině.
„Ochrana účastníků silničního provozu je zásadní. Jako město chceme umožnit různé formy mikromobility, jako jsou e-koloběžky. Tuto možnost však nelze poskytnout na úkor ostatních. Ulice není hřiště ani dostihová dráha – bez ohledu na dopravní prostředek,“ dodal místostarosta Hajart.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.