Počasí dnes19 °C, zítra22 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Dopravě v Hradci Králové pomohly nové dálnice. Město buduje chytré řízení dopravy

Úlevu v dopravě ve stotisícovém Hradci Králové přineslo loňské otevření dvou úseků dálnic D11 a D35, na něž se z města přesunula část tranzitní dopravy. Výraznou pozitivní změnu si radnice slibuje od nyní budovaného inteligentního systému řízení dopravy. I v končícím volebním období zůstalo problémem parkování u fakultní nemocnice. Loňský pokus vedení města zdražit jízdné v městské hromadné dopravě u zastupitelů neuspěl.

Řidiči jedoucí od Svitav směrem na Jičín či Trutnov a opačně již nemusejí od loňského prosince cestovat přes Hradec Králové, ale město zcela minou po nových úsecích D35 a D11. Zejména jízda po městském okruhu se díky úbytku kamionů stala plynulejší než dříve.

Stavba inteligentního dopravního systému za 229 milionů korun bez daně začala loni v červenci a je za polovinou. Stavbaři osadí novými semafory 34 křižovatek a čtyři přechody pro chodce. Se startem zkušebního provozu se počítá na podzim, s plným provozem v roce 2023. "Systém jednoznačně usnadní průjezd městem," řekl primátor Alexandr Hrabálek (ODS). U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním a jeho součástí bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou.

Parkování v centru města pomohl zlepšit v roce 2019 otevřený parkovací dům Jana Gayera pro 284 aut. Vybudovala jej soukromá společnost ISP Hradec Králové, která na základě třicetileté koncese v Hradci Králové provozuje parkovací systém. Ceny parkování v systému ISP se v posledních čtyřech letech neměnily, hodina parkování stojí podle lokality od deseti do 30 korun.

U fakultní nemocnice, jejíž lokalita nepatří do systému ISP, radnice v lednu 2020 otevřela parkoviště pro 205 aut. Deficit stovek parkovacích míst to snížilo jen částečně i proto, že radnice následně v místě zrušila "divoké" parkování desítek aut v blátě mezi stromy na břehu Labe. Zásadně by měl parkování u nemocnice vyřešit parkovací dům.

Problémy s parkováním podle primátora mohou vyřešit jen parkovací domy. Uvedl, že na uvažované stavbě parkovacího domu u nemocnice by se mohla finančně podílet i okolní města. "ISP také na Slezském Předměstí chystá stavbu parkovacího domu u polikliniky," uvedl Hrabálek. Posunula se podle něj i jednání s ŘSD o výstavbě severního obchvatu města, takzvané severní tangenty. "Podařilo se nám dohodnout změnu v tom, že silnice tangenty bude pod letištěm v tunelu a provoz letiště bude zachován," řekl.

Podle opoziční zastupitelky a předsedkyně opozičního Hradeckého demokratického klubu Pavlíny Springerové radnice vyjma parkoviště u nemocnice v dopravě nic nevyřešila. "Spousta projektů se zbrzdila. Nesmyslně se diskutovalo o podzemním parkovišti na historickém Velkém náměstí. Doprava se zlepšila díky dálnici, ale to není zásluha vedení města," řekla.

Ceny jízdného v MHD radnice v uplynulých čtyřech letech neměnila s výjimkou zdražení jízdného placeného u řidiče od ledna 2020. Rada města sice loni v prosinci rozhodla o zdražení, v některých tarifech až o desítky procent, ale po výhradách části zastupitelů radní po šesti dnech vše zrušili. Nakonec se politici shodli na tom, že jízdné se do konce letošního roku měnit nebude a rozhodli se pro navyšování dotace městskému dopravnímu podniku. Ta pro letošní rok zatím činí 294 milionů korun a tvoří 13 procent běžných výdajů města. Podle Springerové vedení města ke změně tarifu přistoupilo nepromyšleně a celý problém přesunulo na budoucí vedení města.

Doba hájení skončila, hradecká křižovatka Koruna nefunguje. Je špuntem pro dopravu, tvrdí řada lidí

Minulé vedení města ji s velkou slávou slavnostně otevřelo v srpnu roku 2016. Nová okružní křižovatka za 128 milionů korun měla vyřešit problém s dopravou na výjezdu z Hradce Králové. S odstupem času se však ukázalo, že nefunguje, jak má. Podle...

Problém parkování řešila v uplynulých čtyřech letech i další města v kraji. Turisty přetížená krkonošská Pec pod Sněžkou v prosinci 2020 otevřela dopravní terminál s parkovacích domem pro asi 450 aut. Investovala do něj 167 milionů korun bez daně. Podle místostarosty Zdeňka Virta se díky domu podařilo zklidnit dopravu v centru. V Náchodě v areálu nemocnice by měl s parkováním výrazně pomoci v červnu dokončený parkovací dům pro 165 aut. Investorem domu za 47 milionů korun bez daně byl kraj.

Ve druhém největším městě kraje, v třicetitisícovém Trutnově, od letošního 1. ledna zdražilo parkovné. Radnice tím chce omezit dlouhodobé parkování aut v centru města. Například v památkové zóně, kam spadá Krakonošovo náměstí a přilehlé ulice, řidiči nyní platí za první půlhodinu 15 korun místo dřívějších pěti korun. Každá další půlhodina zdražila na 25 korun z deseti korun. Ceny parkovného Trutnov neměnil 17 let.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto

Štítky ČR, volby, automobilová, obce, Královéhradecký, doprava, radnice, parkování, Hradec Králové, ISP Hradec Králové, a.s., Trutnov, Alexandr Hrabálek, Pavlína Springerová, Jičín, Svitava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Dopravě v Hradci Králové pomohly nové dálnice. Město buduje chytré řízení dopravy  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.