Úlevu v dopravě ve stotisícovém Hradci Králové přineslo loňské otevření dvou úseků dálnic D11 a D35, na něž se z města přesunula část tranzitní dopravy. Výraznou pozitivní změnu si radnice slibuje od nyní budovaného inteligentního systému řízení dopravy. I v končícím volebním období zůstalo problémem parkování u fakultní nemocnice. Loňský pokus vedení města zdražit jízdné v městské hromadné dopravě u zastupitelů neuspěl.
Řidiči jedoucí od Svitav směrem na Jičín či Trutnov a opačně již nemusejí od loňského prosince cestovat přes Hradec Králové, ale město zcela minou po nových úsecích D35 a D11. Zejména jízda po městském okruhu se díky úbytku kamionů stala plynulejší než dříve.
Stavba inteligentního dopravního systému za 229 milionů korun bez daně začala loni v červenci a je za polovinou. Stavbaři osadí novými semafory 34 křižovatek a čtyři přechody pro chodce. Se startem zkušebního provozu se počítá na podzim, s plným provozem v roce 2023. "Systém jednoznačně usnadní průjezd městem," řekl primátor Alexandr Hrabálek (ODS). U MHD bude systém preferovat vozidla se zpožděním a jeho součástí bude i modul na měření rychlosti aut a hlídání průjezdů křižovatek na červenou.
Parkování v centru města pomohl zlepšit v roce 2019 otevřený parkovací dům Jana Gayera pro 284 aut. Vybudovala jej soukromá společnost ISP Hradec Králové, která na základě třicetileté koncese v Hradci Králové provozuje parkovací systém. Ceny parkování v systému ISP se v posledních čtyřech letech neměnily, hodina parkování stojí podle lokality od deseti do 30 korun.
U fakultní nemocnice, jejíž lokalita nepatří do systému ISP, radnice v lednu 2020 otevřela parkoviště pro 205 aut. Deficit stovek parkovacích míst to snížilo jen částečně i proto, že radnice následně v místě zrušila "divoké" parkování desítek aut v blátě mezi stromy na břehu Labe. Zásadně by měl parkování u nemocnice vyřešit parkovací dům.
Problémy s parkováním podle primátora mohou vyřešit jen parkovací domy. Uvedl, že na uvažované stavbě parkovacího domu u nemocnice by se mohla finančně podílet i okolní města. "ISP také na Slezském Předměstí chystá stavbu parkovacího domu u polikliniky," uvedl Hrabálek. Posunula se podle něj i jednání s ŘSD o výstavbě severního obchvatu města, takzvané severní tangenty. "Podařilo se nám dohodnout změnu v tom, že silnice tangenty bude pod letištěm v tunelu a provoz letiště bude zachován," řekl.
Podle opoziční zastupitelky a předsedkyně opozičního Hradeckého demokratického klubu Pavlíny Springerové radnice vyjma parkoviště u nemocnice v dopravě nic nevyřešila. "Spousta projektů se zbrzdila. Nesmyslně se diskutovalo o podzemním parkovišti na historickém Velkém náměstí. Doprava se zlepšila díky dálnici, ale to není zásluha vedení města," řekla.
Ceny jízdného v MHD radnice v uplynulých čtyřech letech neměnila s výjimkou zdražení jízdného placeného u řidiče od ledna 2020. Rada města sice loni v prosinci rozhodla o zdražení, v některých tarifech až o desítky procent, ale po výhradách části zastupitelů radní po šesti dnech vše zrušili. Nakonec se politici shodli na tom, že jízdné se do konce letošního roku měnit nebude a rozhodli se pro navyšování dotace městskému dopravnímu podniku. Ta pro letošní rok zatím činí 294 milionů korun a tvoří 13 procent běžných výdajů města. Podle Springerové vedení města ke změně tarifu přistoupilo nepromyšleně a celý problém přesunulo na budoucí vedení města.
Čtvrtek, 9. prosince 2021, 06:55
Minulé vedení města ji s velkou slávou slavnostně otevřelo v srpnu roku 2016. Nová okružní křižovatka za 128 milionů korun měla vyřešit problém s dopravou na výjezdu z Hradce Králové. S odstupem času se však ukázalo, že nefunguje, jak má. Podle...
Problém parkování řešila v uplynulých čtyřech letech i další města v kraji. Turisty přetížená krkonošská Pec pod Sněžkou v prosinci 2020 otevřela dopravní terminál s parkovacích domem pro asi 450 aut. Investovala do něj 167 milionů korun bez daně. Podle místostarosty Zdeňka Virta se díky domu podařilo zklidnit dopravu v centru. V Náchodě v areálu nemocnice by měl s parkováním výrazně pomoci v červnu dokončený parkovací dům pro 165 aut. Investorem domu za 47 milionů korun bez daně byl kraj.
Ve druhém největším městě kraje, v třicetitisícovém Trutnově, od letošního 1. ledna zdražilo parkovné. Radnice tím chce omezit dlouhodobé parkování aut v centru města. Například v památkové zóně, kam spadá Krakonošovo náměstí a přilehlé ulice, řidiči nyní platí za první půlhodinu 15 korun místo dřívějších pěti korun. Každá další půlhodina zdražila na 25 korun z deseti korun. Ceny parkovného Trutnov neměnil 17 let.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.