Včera odpoledne se mimořádně sešlo zastupitelstvo Hradce Králové. Hlavním tématem byla stavba obchodního centra Nová Zelená, které chce vybudovat developer J&T Real Estate CZ v Kuklenách. Zastupitelé se shodli, že se v rámci projektu EIA postaví proti vybudování centra. Hlavním důvodem má být doprava v bezprostředním okolí. Podle některých zastupitelských klubů by doslova zkolabovala.
Nové obchodní centrum by mělo vyrůst poblíž současné Zelené ulice, která je spojnicí kruhového objezdu do Stěžer a Pražské třídy. Podle návrhu developera by se mělo jednat o pasáž se 30 obchody, velkým hobbymarketem, parkem a parkováním pro 1,8 tisíce aut. Šlo by o jedno z největších nákupních center v Královéhradeckém kraji.
Mimořádné jednání zastupitelstva vyvolali hradečtí Piráti. “V dokumentaci, kterou investor předložil, jsme našli řadu nesrovnalostí. Jsou podhodnoceny negativní dopady z dopravy. Do nákupáku má každý den přijet osm tisíc aut a na to nejsou silnice v Kuklenách připravené,“ uvedl ve svém prohlášení pirátský zastupitel Kamil Kubica. Návrh na mimořádnou schůzi podpořili i zastupitelé Změny pro Hradec a Zelených, Koalice pro Hradec a KSČM.
O návrhu nového centra se na včerejším jednání hlasovalo ve dvou blocích. V první části se proti návrhu developera postavilo 25 a v druhém 19 zastupitelů. Své připomínky k dokumentaci vlivu na životní prostředí pošle hradecká radnice Královéhradeckému kraji nejpozději do 29. května.
Proti vybudování byl například zastupitel Lubomír Štěpán (ČSSD). „Město v současné době žádné další obchodní centrum nepotřebuje ať v Kuklenách nebo kdekoli jinde. Navíc stavět obchodní centrum s ohromným parkovištěm na vysoce bonitní zemědělské půdě je nehorázné,“ uvedl pro Hradeckou Drbnu.
Jeho slova podporuje i radní Adam Záruba (Změna pro Hradec). „Je to nehoráznost, stavět takto velké obchodní centrum v takové době,“ uvedl na jednání zastupitelstva.
„Usnesení nás nepřekvapilo. Navzdory usnesení zastupitelstva trváme na tom, že postupujeme v souladu s platným územním plánem, opatřeními obecné povahy, předpisy a vyhláškami. Dopravní řešení v EIA bylo zpracováno renomovanou firmou na dopravním modelu města Hradce Králové, který je používán pro celé město,“ napsal ve svém prohlášení zástupce developera Martin Kodeš.
Na jednání se zastupitelé shodli, že dají developerovi šanci projekt přepracovat. Jedním z hlavních požadavků je vybudování nové komunikace, která by stahovala dopravu z Kuklen a okolí a do centra ji naváděla zvlášť. Má jít o takzvanou obchvatovou silnici Nová Zelená. "Není možné na Pražskou třídu nahnat další tisíce aut denně kvůli zbytečnému nákupnímu centru," uvedl Kubica.
Developer už v minulosti projekt předělával. A to právě kvůli dopravě v okolí plánovaného centra. „Přepracované řešení představuje robustní dopravní model, který je v porovnání s nezávislou analýzou společnosti Ipsos dokonce naddimenzovaný. Počítá tak raději s mnohem většími počty aut, než kolik jich bude podle všech dostupných modelů do nákupního parku skutečně jezdit,“ uvedl před časem pro Drbnu Kodeš.
Investor se dokonce nabídl, že radnici poskytne 35 milionů korun na vybudování nových silnic v okolí centra. Podle některých zastupitelů by bylo rozumné nabídku přijmout. Pro se na včerejším jednání vyjádřil například Oldřich Vlasák (ODS). „Postavením silnic by se městu podařilo rozvinout území pro budoucí bydlení,“ uvedl na jednání.
Většina zastupitelů se však shodla, že na vybudování nové silnice bude trvat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.