Dopravní podnik města Hradce Králové dosáhl nedávno významného milníku. Elektrobusy městské hromadné dopravy mají od zahájení svého provozu v roce 2018 na kontě tři miliony ujetých kilometrů. Město je průkopníkem a lídrem elektromobility v republice.
V Hradci Králové jezdí celkem dvacet nízkopodlažních elektrobusů. Investice z roku 2018 za 246 milionů korun byla z velké části hrazena pomocí dotací z fondů Evropské unie. Přepravní kapacita těchto vozů je sto cestujících, z nichž 35 má místo k sezení. Vozy jsou plně klimatizované a nabízí i USB zásuvky pro dobíjení mobilních zařízení.
Elektrobusy neprodukují v ulicích emise škodlivých plynů a díky tomu se ve městě výrazně snížilo znečištění ovzduší. Provoz je také méně hlučný. „Vedle zvyšování celkové kvality poskytovaných služeb se intenzivně zaměřujeme i na ekologii provozu městské hromadné dopravy. Co se týká e-mobility českých městských dopravních podniků, jsme i nyní ve své kategorii na špici. Náš Dopravní podnik tak vlastní nejzelenější, tedy nejčistší, veřejnou dopravu v rámci celé České republiky,“ řekl Zdeněk Abraham, předseda představenstva Dopravního podniku města Hradce Králové.
Na jedno plné nabití elektrobus ujede asi dvě stě kilometrů. Oproti klasickým autobusům je levnější nejen provoz, ale i jejich pravidelná údržba. Elektrický motor sám o sobě má minimální nároky na údržbu.
I přes veškeré výhody elektrobusů je hradecká flotila městské hromadné dopravy elektrická jen z poloviny. “Vzhledem k možným problémům při dlouhodobých výpadcích elektrické energie a pro plnění mimořádných úkolů si část dieselových autobusů musí Dopravní podnik ponechat pro případ řešení takových nepředvídatelných či neplánovaných situací,“ dodává Abraham.
Dopravní podnik v Hradci Králové hodlá v modernizaci svých vozů pokračovat. Na letošní rok chystá nový systém elektronického odbavování cestujících. "Modernizace se bude týkat také obnovy systému dispečerského řízení, půjde o obnovení e-shopu pro zákazníky a pořízení 19 kusů zastávkových označníků – informačních tabulí, které budou v on-line režimu a cestujícím mimo jiné poskytovat informaci o času reálného příjezdu včetně možného zpoždění daného spoje do zastávky,“ vysvětluje Zdeněk Abraham.
Odbavovací systém by mohl začít fungovat na konci roku 2022. Jízdné bude možné platit i bezkontaktně. Naopak prodej jízdenek u řidiče bude omezen a budou zrušeny i současné dobíjecí automaty. „Novinkou bude možnost odbavení pomocí IN karty Českých drah, karty IREDO a Pardubickou kartou,“ dodává.