Kvůli krachu skupiny Bohemia Energy přišlo několik set tisíc lidí o smlouvy na dodávku energií. Ačkoli se o další dodávky bát nemusí, s přechodem k novému dodavateli by neměli dlouho čekat. Až půlroční přechodná doba u takzvaného dodavatele poslední instance se může pěkně prodražit. Měsíční zálohy se mohou dostat až na několik desítek tisícům korun.
„Když jsme dopis otevřeli, tak jsme se při pohledu na ta čísla zděsili a byli jsme dost v šoku. Jelikož máme bojler, tak jsme se po sečtení částek ze sloupců nízkého i vysokého tarifu, dostali měsíčně na téměř 11 tisíc korun s daní. To je úplný nesmysl. Taková částka by nás brzy zruinovala,“ řekla Kateřina Velká ze Dvora Králové nad Labem, která je i s manželem v důchodu. U původního dodavatele měli své zálohy nastavené na 1 700 korun.
Dodavatel poslední instance je pro paní Velkou skupina ČEZ. Cena v půlročním překlenovacím období je velká především kvůli tomu, že dodavatel s novými klienty nepočítal a energii pro ně musí nakoupit na burze prakticky okamžitě.
Nevýhodná cena v režimu poslední instance je způsobena i kvůli způsobu vypočítání předběžné spotřeby. Zatímco klasické dodavatelské zálohy se počítají na celý rok, v poslední instanci je to očekávaná spotřeba na následující půlrok. „Vzhledem k tomu, že půjde o zimní měsíce, je tato spotřeba o poznání vyšší především u domácností, které elektřinou nebo plynem vytápějí,“ vysvětluje mluvčí Energetického regulačního úřadu Michal Kebort.
Dodavatelem poslední instance jsou v případě dodávek elektrické energie v současné době v závislosti na konkrétním regionu společnosti E.ON Energie, Pražská energetika a ČEZ Prodej. U plynu pak E.ON Energie, Pražská plynárenská a innogy Energie.
„Po celé Evropě jsme svědky rekordního růstu cen energií hnaných hlavně vysokou cenou emisních povolenek a zemního plynu. Vidíme tak konec některých dodavatelů, kteří pro své zákazníky nenakupovali energie s dostatečným předstihem,“ potvrzuje místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani. Podle jeho slov společnost plní dodávky elektřiny pro téměř 400 tisíc zákazníků, kterým skončila smlouva u skupiny Bohemia Energy.
Naopak hlavním dodavatelem poslední instance plynu je skupina innogy Energie „Nakupujeme pro 240 tisíc těchto lidí, kteří se ocitli v nezáviděníhodné situaci," řekl ředitel maloobchodu a marketingu innogy Energie David Konvalina.
Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) připravuje vláda komplexní balíček pomoci. “Jde o okamžitou pomoc pro domácnosti, které jsou ohrožené energetickou chudobou," řekl ministr.
Každý hovor na zákaznickou linku ČEZ v současné době začíná touto větou: „Pro velký zájem je čekací doba daleko delší než obvykle“. Někteří lidé na spojení s operátorem čekají i přes půl hodiny. Jiní zase popisují problémy se spojením. Pro zákazníky přecházející od Bohemia Energy vznikla nová kategorie. Automat volajícího vyzve, aby zmáčkl nulu. V tu chvíli se ale hovor přeruší.
„Dobrý den, nemusíte se obávat o dodávky elektřiny. Postaráme se o Vás bez toho, aniž byste museli kontaktovat naše call centra nebo pobočky,“ přijde po neúspěšném spojení s operátorem SMS zprávou. Situaci si redakce několikrát ověřila. Scénář byl vždy totožný.
Společnost ČEZ ve svém vyjádření zdůraznila, že nabírá operátory a brigádníky, kteří vypomůžou v kamenných pobočkách. I přesto společnost vyzývá, aby lidé co nejvíce využívali on-line služeb. Call centra skupiny ČEZ aktuálně vyřizují zhruba 20 tisíc telefonátů denně a zákaznická centra odbaví kolem čtyř tisíc lidí.
„Doporučujeme lidem, aby nikam nechodili ani nevolali a přednostně pro přechod využili právě on-line formulář,“ řekl Tomáš Kadlec, generální ředitel ČEZ Prodej.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.