pondělí 29. listopadu 2021 Zina

Řidič ve špatném počasí přehlédl chodce. Ten skončil s těžkým zraněním v nemocnici

Reflexní prvky nebo jiné viditelné označení pravděpodobně mohlo předejít dopravní nehodě, která se stala včera v Trutnově. Na křižovatce u čerpací stanice Robin Oil srazil dvaačtyřicetiletý řidič vozidla VW Transporter třiaosmdesátiletého chodce. Ten skončil s těžkým zraněním v nemocnici.

„Řidič srazil chodce při odbočování vlevo. V tu dobu přecházel z levé strany silnice,“ řekla mluvčí policie Iva Kormošová. Policie u obou mužů provedla dechovou zkoušku s negativním výsledkem.  

Přesnou příčinu dopravní nehody policie teprve zjišťuje. Už teď je ale zřejmé, že na sobě chodec neměl žádné reflexní prvky. Řidič vozidla ho tak mohl ve špatném počasí poměrně lehce přehlédnout.  

„Reflexní prvek umístěný na viditelném místě musí mít každý chodec, který se za snížené viditelnosti pohybuje po pozemní komunikaci, na níž není chodník ani veřejné osvětlení. Tuto povinnost stanovil zákon o provozu na pozemních komunikacích,“ upozorňuje policejní mluvčí. Za porušení zákonu hrozí pokuta až do výše dvou tisíc korun.  

Jak správně používat mlhovky? Přední řidič použít může, zadní musí, upozorňuje policie

S nástupem podzimního počasí se zvyšuje riziko dopravních nehod. Silnice jsou mokré, namrzlé a velice často se musí řidiči potýkat s hustou mlhou nebo deštěm. Jen za loňský rok si stav vozovky v celé České republice vyžádal 43 obětí. Jak a kdy...

Základní pravidlo: vidět a být viděn 

Obzvlášť opatrní by měli být chodci především po ránu, za soumraku a při zhoršené viditelnosti. Tedy za mlhy, hustého deště nebo sněžení. Pravidlo vidět a být viděn neplatí jenom pro chodce, ale všechny účastníky silničního provozu. Za snížené viditelnosti dvojnásob. 

„Každý chodec by měl pamatovat na to, že reflexní prvky používá proto, aby chránil sám sebe před případnou kolizí s vozidlem, jehož řidič chodce v tmavém oblečení bez reflexních prvků spatří mnohdy na poslední chvíli,“ vysvětluje policistka Dana Čírtková.  

Pokud je v místě chodník, je chodec povinen ho využít. Stejné pravidlo platí i ve chvíli, kdy je vedle silnice stezka. Tam kde není jiná možnost, musí chodec využít levé krajnice. Větší skupina by měla jít vždy v zástupu.  

Stejné bezpečnostní pravidlo neplatí jenom pro chodce, ale i cyklisty. I ty může řidič motorového vozidla jednoduše přehlédnout. „Právě podzimní období je pro cyklisty a všechny, kteří je na silnicích potkávají, velmi rizikové. Cyklisté nejsou dostatečně anebo vůbec osvětleni a nepoužívají ani reflexní prvky,“ dodává Čírtková.  

Minimálním vybavením je bílá odrazka vpředu a červená na zadní straně jízdního kola. Oranžové odrazky pak musí být i na obou stranách pedálů. Za snížené viditelnosti je navíc třeba i kvalitní přední světlo a červená blikačka. To vše může cyklista podpořit i reflexním oblečením nebo dalšími prvky.  

Lepší viditelnost zvyšuje bezpečnost | grafika: BESIP

Ohodnoť článek

Štítky Trutnov, nehoda, viditelnost, zranění, chodec, srážka, mlha, prevence, reflexní, prvek, křižovatka, cyklista, vybavení, bezpečnost, BESIP, policie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.