Bailey Bridge přes řeku Orlici je v Hradci Králové od roku 1994. Dnes mu většina místních říká „Klapák“. Za dlouhá létá se na něm podepsal zub času a je třeba ho opravit. Rekonstrukci budou mít na starosti Technické služby Hradec Králové. Během rekonstrukce bude most uzavřen.
„Je třeba provést generální opravu, která bude spočívat v nové antikorozní úpravě a sanaci opěr,“ potvrdil náměstek primátora Pavel Marek (ANO). Město počítá s tím, že rekonstrukce mostu vyjde na 13 milionů korun. Přesnou částku bude město znát až s výsledkem výběrového řízení.
V současné době se počítá s tím, že by se rekonstrukce konala na jaře příštího roku. Během prací dělníci most kompletně uzavřou. „Součástí opravy mostu bude také úplné uzavření veřejně přístupné účelové komunikace v oblasti mostu,“ potvrdil Tomáš Pospíšil, ředitel Technických služeb Hradec Králové. Dělníci most kompletně rozeberou a vyčistí.
Baileyho mosty se rozšířily především za druhé světové války. Tyto mosty se dostávaly do Hradce Králové jako válečná pomoc a zůstaly tu i po II. světové válce. „Baileyho most se dá ve dvou lidech transportovat a montovat. Z jednotlivých malých prvků a jejich různým násobením, zdvojováním vedle sebe, dáváním na sebe a podobně, se dá postavit most různé únosnosti přes různé rozpětí,“ vysvětluje vedoucí odboru památkové péče hradeckého magistrátu Jan Falta.
Hradecký Klapák měří 36 metrů. Svoji přezdívku si vysloužil v době, kdy přes něj jezdila i auta. Během průjezdu vydával atypický zvuk. V současné době určen pouze pro cyklisty a pěší.
Pátek, 13. srpna 2021, 07:35
Při cestě po Hradci Králové se dá obdivovat spousta mostů. Jedny jsou betonové, další z oceli. Dělí se také typologicky podle toho, kde je mostovka a konstrukce. Celkem najdeme v tomto třiadevadesáti tisícovém městě čtrnáct mostů a jednu lávku.
Údržbu většiny mostů v Hradci Králové mají na starosti technické služby. V loňském roce opravily například most Melounka nebo Malý Labský náhod. V letošním roce je v plánu rekonstruovat lávky u mateřské školy Podzámčí na Moravském Předměstí. Do budoucna by město rádo opravilo i Moravský nebo Pražský most u koupaliště Flošna.
Od výměny mostů ve Svinarech je to dva roky. Od té doby leží původní konstrukce mostu z roku 1907 vedle řeky a chátrá. Jistý posun nastal až na předposledním jednání zastupitelstva, které uvolnilo 2,1 milionu korun na přestěhování mostu na hradecké letiště. V budoucnu by z něj mohla být lávka přes Piletický potok za areálem Dopravního podniku Hradec Králové.
Vedení Hradce Králové se k torzu města dlouhé měsíce nehlásilo. Situace se dala do pohybu až ve chvíli, kdy na situaci upozornil Královéhradecký kraj. Ten před dvěma lety torzo mostu Hradci Králové věnoval.
"Na konci června jsem vedení města vyzval, ať se o torzo starého svinarského mostu začne urychleně starat a v nejbližší době mi sdělí, co s darovaným majetkem zamýšlí," uvedl radní kraje Václav Řehoř (ODS).
O záchraně historického mostu ve Svinarech rozhodlo ještě minulé vedení města. Podle toho současného neexistuje koncepce toho, co by se s konstrukcí mělo udělat. „Bohužel k tomu došlo bez návrhu na jeho další využití i bez finančního krytí alespoň na převoz a zakonzervování, aby nedocházelo k jeho dalšímu znehodnocování,“ řekl náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).
Starý most plk. Šrámka ve Svinarech z roku 1911 byl už v roce 2014 navržen k prohlášení za kulturní památku. Jeho nýtovaná konstrukce měla historickou hodnotu jako příklad mostního stavitelství na počátku 20. století. V následujícím roce byl však tento návrh Národním památkovým ústavem zamítnut.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.