Dotovanou veřejnou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji budou následujících deset let zajišťovat státní České dráhy (ČD). Kraj za tu dobu objedná 58 milionů tzv. vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun, které bude financovat spolu se státem. Smlouvu na zajištění veřejné vlakové dopravy v kraji podepsal hejtman Martin Červíček (ODS) se zástupci ČD. Nová smlouva začne platit od letošní prosincové změny jízdních řádů.
"Po úspěšném autobusovém tendru se nám podařilo smluvně zajistit také železniční dopravu. Díky tomu jsou závazně stanoveny nové podmínky pro celou veřejnou dopravu v našem kraji na dalších deset let. Chceme, aby vlaky na našem území jezdily nadále ve stejném rozsahu a aby cestování po dráze bylo pro cestující komfortnější," uvedl hejtman Martin Červíček (ODS). Jedním z cílů kraje je přitáhnout na železnici více cestujících.
Výběr drážních dopravců kraj zahájil v roce 2019, kdy krajští zastupitelé schválili uzavření smlouvy přímým zadáním. Kraj oslovil 31 dopravců, z nichž pět předložilo konkrétní nabídky, o kterých kraj s dopravci jednal. Následně vybral dva dopravce, šlo o ČD a společnost GW Train Regio. S GW Train Regio, který měl jezdit jednu z oblastí, se kraj nedohodl a celý objem dopravy tak budou zajišťovat ČD.
"Jsme rádi, že jednání zdárně končí dnešním podpisem smlouvy. České dráhy zůstanou v příštích deseti letech hlavním železničním dopravcem v regionu," uvedl generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Podle hejtmanství kraj nadále jedná s GW Train Regio o pokračování přeshraniční dopravy do Polska z Trutnova přes Královec a o sezonních spojích z Polska do Adršpachu. "Tyto spoje společnost nyní obsluhuje," řekl mluvčí kraje Dan Lechmann. GW Train Regio v prosinci skončí na trati mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou.
Předpoklad průměrné kompenzace ze strany kraje za desetileté období na jeden kilometr činí 158,39 korun. Na financování regionální drážní osobní dopravy kraji přispěje stát přibližně dvěma miliardami korun.
Kraj očekává, že se nejen zvýší komfort pro cestující, ale i informovanost a bezpečnost. V době trvání smlouvy budou nasazeny čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků, první z nich svezou cestující v roce 2024. Omlazením by tak mělo projít až 70 procent všech vlaků nasazených v kraji. Smlouva umožňuje také reagovat na změnu přepravních potřeb v kraji v době jejího trvání navýšením či snížením objednávaného počtu tzv. vlakokilometrů do výše 20 procent proti výchozímu rozsahu dopravnímu výkonu. ČD budou nadále zapojeny do IDS IREDO a kraj souhlasil i s ponecháním tarifu dopravce.
Podle smlouvy má dopravce v roce 2024 nasadit sedm nových elektrických jednotek, které budou zajišťovat přepravu na trase Chlumec nad Cidlinou – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí a v případě dokončení plánované elektrizace tratě do Solnice budou zajíždět do Rychnova nad Kněžnou. Nové motorové jednotky v počtu 16 kusů dopravce nasadí na spoje jedoucí z Hradce Králové do Svobody nad Úpou a Broumova a na spoje z Trutnova přes Starou Paku, Chlumec nad Cidlinou do Kolína. V roce 2025 dráhy nasadí deset motorových jednotek na trasu Hradec Králové – Doudleby nad Orlicí – Letohrad/Rokytnice v Orlických horách a v roce 2026 začne jezdit sedm motorových jednotek na trase Náchod – Týniště nad Orlicí – Choceň a Starkoč – Broumov. Nové vlaky v celkové hodnotě asi 3,8 miliardy budou bezbariérové, klimatizované a s připojením na internet.
Půjde o celkem 40 vlaků, z toho sedm bude elektrických jednotek RegioPanter a 33 dvoučlánkových souprav pro neelektrifikované tratě od polské společnosti Pesa.
Loni v lednu kraj uzavřel nové smlouvy s autobusovými dopravci, kteří pro něj budou zajišťovat dotovanou linkovou dopravu v letech 2021 až 2031. Hodnota tendru byla 7,7 miliardy korun. V osmi oblastech si zajištění dopravy rozdělilo pět dopravců, na linky své autobusy poprvé poslali letos 7. března.
ku jpt dr
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.