Zastupitelé Hradce Králové rozhodli o záchraně tři roky chátrajícího torza historického železného mostu, který stál přes řeku Orlici ve čtvrti Svinary. Schválili výdaj 2,1 milionu korun na přesun torza mostu na městské letiště a na jeho údržbu. V budoucnu by z něj mohla být lávka pro přemostění Piletického potoka za obchodním centrem Kaufland.
Železný nýtovaný most plukovníka Šrámka stál nad Orlicí od roku 1907 do roku 2018, kdy jej Královéhradecký kraj kvůli zchátralosti nechal zbourat. Nový moderní most byl na místě železného mostu otevřen v květnu 2019. Polovinu mostu kraj daroval městu. Město si jej vyžádalo proto, aby jej zachovalo budoucím generacím jako ukázku umu tehdejších stavitelů. Od roku 2018 je torzo stále složeno na levém břehu řeky a je obehnáno plotem.
Město se torzem mostu začalo zabývat po té, co mu z kraje přišla výzva, aby s mostem začalo něco dělat. "Na konci června jsem vedení města vyzval, ať se o torzo starého svinarského mostu začne urychleně starat a v nejbližší době mi sdělí, co s darovaným majetkem zamýšlí," uvedl radní kraje Václav Řehoř (ODS). Pokud by fragment mostu nadále chátral na svém místě, byl kraj připraven darovací smlouvu vypovědět a nechat torzo mostu zlikvidovat.
Pro zachování a další využití torza byl především radní města Adam Záruba (Změna pro Hradec). "Most je jediný, jeho likvidace by byla nevratná," řekl. Někteří zastupitelé z ANO se pozastavovali nad tím, že záchrana mostu a jeho nová instalace za desítky milionů korun nemá ekonomický smysl. "Město potřebuje peníze na důležitější věci, například opravu podchodu na třídě Karla IV," řekl radní Jiří Langer (za ANO).
Město odhaduje, že na letišti bude most uložený možná až deset let. Samotná oprava a repase fragmentů mostu by se podle aktuálních cen mohla pohybovat kolem 12 milionů korun. Most nebyl kulturní památkou, ale podle památkářů měl svou historickou hodnotu.
Zárubovi se schválení usnesení o záchraně torza podařilo prosadit až na druhý pokus po takzvaném dohadovacím řízení zastupitelských klubů. V prvním hlasování zastupitelstvo návrh odmítlo, ve druhém pro hlasovala nejtěsnější většina 19 zastupitelů.
Nový svinarský most, který je důležitý pro dopravu ve východní části města, přišel Královéhradecký kraj na 80 milionů korun. Má rozpětí 75 metrů a má dva jízdní pruhy a chodník, zatímco původní nýtovaný most měl jeden jízdní pruh a vedlejší lávku pro pěší. Nový most má jen jedno pole. Původní most byl složený ze dvou polí, která uprostřed podpíral kamenný pilíř.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.