Úterý, 26. srpna 2025, 12:35
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zadalo záchranný archeologický výzkum na nachystanou dálnici D11 z Jaroměře do Trutnova. Dva úseky v trase dálnice bude dělat sdružení firem Eurovia CZ a Archaia, jeden úsek udělá sdružení firem Samson Praha a Labrys.
Výběrem ŘSD ukončilo boj firem o vítězství v tendru, který řešil i antimonopolní úřad. Aby ŘSD zadání výzkumu urychlilo, zakázku rozdělilo na tři úseky a dodavatele vybralo za využití takzvaného dynamického nákupního systému. Archeologický průzkum již měl podle původních plánů začít. ŘSD by stavbu posledního úseku dálnice D11 o délce 19,6 kilometru chtělo zahájit letos. Celá stavba by měla být hotová v roce 2028.
První a druhý úsek archeologického výzkumu udělá sdružení firem Eurovia CZ a Archaia za 95,5 milionu korun bez DPH a za 46,6 milionu korun bez DPH. Terénní práce na obou úsecích má udělat za 135 dní. Třetí úsek udělá sdružení Samson Praha a Labrys za 54,5 milionu korun bez DPH, práce v terénu by měly trvat 90 dní.
Celková cena všech tří zakázek činí 196,6 milionu korun a proti cenám v původním tendru je nižší. V něm uchazeč s nižší cenou nabídl průzkum za 235 milionů korun bez DPH. Uchazeč, který tendr napadl u antimonopolního úřadu, nabídl cenu 343 milionů korun bez DPH.
V tendru na vlastní stavbu dálnice Jaroměř - Trutnov ŘSD v červenci otevřelo nabídky tří uchazečů a nyní je hodnotí. Nejvýhodnější nabídku dalo sdružení firem Eurovia CZ, MI Roads, Metrostav TBR a M-Silnice. Nabídlo cenu 9,09 miliardy korun bez DPH, tedy 70 procent předpokládané ceny.
Úsek dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova je posledním z celé dálnice D11, který se ještě nestaví. Loni ŘSD začalo stavět úsek z Trutnova ke státní hranici s Polskem, hotový by měl být v roce 2028. Zbývající úseky dálnice z Prahy přes Hradec Králové po Jaroměř jsou od prosince 2021 hotové.
S obdobnými komplikacemi a zdržením s archeologickým průzkumem se ŘSD potýkalo i na úseku stavby dálnice D35 mezi Hořicemi a Úlibicemi na Jičínsku. I zde ŘSD situaci v minulých týdnech vyřešilo použitím dynamického nákupního systému s rozdělením prací na tři úseky. Zakázku na dva úseky vyhrálo sdružení v čele s Univerzitou Hradec Králové (UHK) s celkovou nabídkovou cenou 143,7 milionu korun bez DPH. Zakázku na třetí úsek má sdružení Samson Praha a Labrys, nabídlo 114,5 milionu korun .
Letos na jaře Mátl označil situaci s archeologickým průzkumem u staveb D35 a D11 za vážnou. "Je to pro nás kritická komplikace v přípravě obou staveb. Nesetkávali jsme se s tímto problémem. Nesetkávali jsme se s tím, že by tyto zakázky končily na ÚOHS, je to poprvé. Firmy na to mají právo, ale pro nás je to nepříjemná skutečnost, která nám časově velmi komplikuje situaci," uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám