Část plánované nové průmyslové zóny Solnice - Kvasiny u rostoucího závodu automobilky Škoda Auto v Kvasinách se kvůli úsporám možná stavět nebude. Již přidělenou státní dotaci na výstavbu zóny 653 milionů korun by chtěl kraj kvůli růstu nákladů navýšit o 280 milionů korun. Pokud by se menší část zóny nestavěla, mohlo by se ušetřit 205 milionů korun. Vyplývá to z materiálu ministerstva průmyslu a obchodu pro pondělní jednání vlády, který má ČTK k dispozici.
Chystaná průmyslová zóna má dvě části. Část Jih má asi 30 hektarů a Královéhradecký kraj v ní již vykoupil drtivou většinu pozemků a nedávno požádal o vydání územního rozhodnutí na stavbu inženýrských sítí v zóně. V jižní části zóny by měly vzniknout skladovací haly externích dodavatelů Škody Auto. Část zóny Sever je menší a má využitelnou rozlohu asi deset hektarů.
Materiál pro vládu uvádí, že při zpřesňování projektu zóny se ukázalo, že náklady na její výstavbu budou daleko vyšší, než se očekávalo. Zdražení přineslo například jiné odvodnění zóny, zvýšení délky komunikací na dvojnásobek, nová okružní křižovatka na silnici I/14 či nový silniční most. Podle ministerstva šlo o věci, které se dříve nedaly předpokládat. Také se zvedly náklady na výkupy pozemků o 42 milionů korun. "Znalecká cena pozemků se za pět let ztrojnásobila. Současná cena dle znaleckého posudku činí 580 Kč/m2, průměrná cena vykoupených pozemků je 335 Kč/m2," stojí v materiálu.
Ministerstvo hlavní možnost úspory vidí zejména v nepostavení zóny Sever, jejíž využití pro investory je prý velmi sporné. "Využitelná plocha (zóny Sever) se snížila z 17 hektarů na deset hektarů. Zóna má nevhodný tvar a náklad na realizaci násobně vzrostl na 205 milionů korun, včetně nákladů na výkup pozemků," uvádí materiál. Úspory by měl v rámci přípravy projektu pro stavební povolení na zónu hledat i kraj.
Kromě kraje požadují zvýšení státní dotace na své stavby i obce. Celkem žádají navíc asi 90 milionů korun. Například Kvasiny chtějí deset milionů korun navíc na kamerový systém a veřejné osvětlení. Více peněz od státu bude potřeba i na projekty stavby tělocvičny v Kvasinách či na sportoviště a opravu sokolovny v Solnici.
Podporu budování veřejné infrastruktury v zóně Kvasiny - Solnice, kde nyní pracuje asi 12.500 lidí, vláda schválila v roce 2015 a v roce 2017 ji zdvojnásobila. Celková státní podpora by měla přesáhnout šest miliard korun. Největší část dotace za asi 3,5 miliardy korun půjde do dopravních staveb, především obchvatů. Další peníze mají posloužit na stavbu zóny, stavbu nájemních bytů, posílení kapacit policie, na školství či na projekty obcí Kvasiny a Solnice. Kraj by v rámci podpory chtěl získat 400 milionů korun na rozšíření rychnovské nemocnice.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.