Ultralehké létání, dříve netradiční hobby pro pár nadšenců, dnes přitahuje stále víc lidí. V Česku přitom nejde jen o koníček. Češi v tomto sportu pravidelně sbírají světové medaile a patří k absolutní špičce. Kolik stojí výcvik pilota a co obnáší?
V létání „ultralighty“, tedy lehkými sportovními letouny do 600 kilogramů, mají Češi tradici i pověst technicky zručných a orientačně výborně vybavených pilotů. Ať už jde o navigaci, techniku letu nebo přesnost přistání na metr, čeští piloti bodují ve všech kategoriích. Jen za loňský rok získali 55 medailí na světových soutěžích.
„Češi mají talent pro létání už od samého počátku letectví. Ať už šlo o průkopníky v počátcích letectví, tak přes naše válečné stíhače a současné piloty. Ani mapy nám nejsou cizí a naše česká důmyslnost nám dává výborné předpoklady pro získávání zlatých medailí na mistrovstvích světa. Bohužel tento sport není tak populární, a tak jsou mnohdy tyto úspěchy zapomenuty,“ říká Jan Pařez, zástupce Letecké amatérské asociace ČR.
Co je to ultralehký letoun?
Na letišti v Jaroměři se letošní léto konala významná mezinárodní soutěž ultralehkých letounů Czech Microlight Open 2025, pořádaná Leteckou amatérskou asociací ČR. Té se zúčastnilo přes 60 soutěžních posádek z České republiky i zahraničí. Piloti celý týden soupeřili v desítce úloh zaměřených na leteckou navigaci, přesnost přistání i deklarování spotřebovaného paliva na stanovené trati.
I když se piloti museli soustředit hlavně na navigaci a na okolní krajinu moc času nebylo, i tak z kokpitu zahlédli dominanty Královéhradeckého kraje – Orlické hory, Krkonoše, hrad Trosky, Hrubou Skálu nebo vodní nádrž Rozkoš. „Krajina v Orlických horách je neuvěřitelně navigačně složitá, ale ohromně jsem si ji užil, i když jsem se několikrát ztratil,“ konstatoval německý pilot Axel Dwyer.
Ultralehký letoun je jednomístný nebo dvoumístný stroj určený pro rekreační nebo soutěžní létání. Není to komerční doprava, ale radost ve vzduchu, jak říkají piloti. A stát se jedním z nich není tak složité, jak se zdá.
„Ultralehké létání je létání jako každé jiné. Piloti musí splňovat stejné předpoklady a znalosti jako u každého jiného létání. Ultralehké letouny musí splňovat maximální vzletovou hmotnost 600 kilo a spadají pod kontrolu a správu Letecké Amatérské Asociace,“ upřesňuje Radek Holub, předseda Aeroklubu Jaroměř, kde výcviky pořádají.
Získat pilotní průkaz na ultralight je možné už od 16 let. „Doporučujeme si to nejprve vyzkoušet při seznamovacím letu a poté začít výcvik. Ten se skládá z teoretické a praktické části a trvá to obvykle půl roku. Nakonec je potřeba zvládnout závěrečnou zkouškou. Cena takového výcviku se pohybuje kolem 70 tisíc," dodává Radek Holub.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám