Včerejším večerem skončil v Hradci Králové 26. ročník Mezinárodního divadelního festivalu, který tentokrát nesl název REGIONY- Mezinárodní divadelní festival Hradec Králové. Koho ale napadla myšlenka uspořádat před více jak čtvrt stoletím divadelní festival a jak probíhal ten letošní ročník, zjišťovala redakce Hradecké Drbny, která byla také na místě.
„Nápad se zrodil v hlavě tehdejšího ředitele Klicperova divadla Ladislava Zemana. Po vzoru zahraničních divadelních festivalů se podařilo postupně vybudovat festival, který je na české divadelní scéně svým rozsahem i celkovou atmosférou jedinečný,“ řekl tiskový mluvčí Klicperova Divadla Martin Sedláček.
Herec a autor projektu Lodivadlo Filip Huml zavzpomínal, jak vypadal festival dříve, když vše začínalo. Podle něj někteří obyvatelé Hradce ani nevěděli, kde je Kavčí plácek, kterému se říká Kavčák. „To místo je schované a je zajímavé tím, že se tu děly spontánní akce. Je tu pár lidí, kteří se o Kavčák vždycky starali. Bylo tu i divadlo Vosto5, jsou to moji spolužáci z DAMU. Studovali produkci a hned od toho prvního ročníku věděli, co a jak. Nakoupili vojenský stan, mazal se tu chleba se sádlem a cibulí. Vždycky sem šli všichni na after party a do toho jim hráli různá představení. Podle mě to tu i divadelně nastartovali."
Jak roky plynuly, festival se postupně rozrůstal. Nejen, že je na vícero místech po městě, ale je také programově obsáhlejší. „Poslední ročníky před pandemií byly v obou těchto ohledech vyrovnané. Ve skutečnosti se ale konaly souběžně tři festivaly, v Klicperově divadle, v Divadle Drak a v ulicích města. V letošním roce se podařilo nejen dodržet celkový programový rozsah, ale zároveň tyto tři pomyslné festivaly propojit a protnout do jednoho,“ dodává mluvčí.
Divadelní festival v Hradci Králové je tak vyhlášený, že se na něj sjíždí lidé z Evropy. I díky rozvolnění některých opatření na něj vyrazily tisíce návštěvníků. Ti, kteří si chtěli užít program v Žižkových sadech a na jiných místech, si ale museli vystát mnohdy i desítky minut dlouhé fronty na diváckou akreditaci. Ta opravňovala vstup jen těm, kteří měli negativní test na koronavirus, případně onemocnění prodělali, nebo jsou očkovaní.
„Návštěvnost festivalu byla dotčena protipandemickými opatřeními, především padesáti procentní kapacitou ve všech vnitřních prostorách. I přesto byl zájem diváků o festival enormní a máme z toho velkou radost. Celkem bylo během osmi festivalových dní vydáno téměř 24 tis. diváckých akreditací, což představuje všechny diváky nad šest let,“ říká Sedláček.
V letošním ročníku bylo největším lákadlem představení Cirku La Putyka Kabaret Dynamit, které se konalo v Letním kině Širák a kde venkovní prostor umožňoval největší návštěvnost. „Cirk La Putyka patří tradičně k častým a divácky velmi oblíbeným hostům festivalu,“ doplňuje mluvčí.
I přesto, že se tu lidé houfně scházeli, respektovali vládní nařízení. „Víme, že vládní nařízení mohla být pro část diváků překážkou. V drtivé většině jsme se ale setkali ze strany diváků s pochopením,“ uvedl Sedláček.
ČTĚTE TAKÉ: Divadelní festival v Hradci Králové bude. Dokonce i v plném rozsahu
Festivalu se letos účastnilo dvanáct souborů ze sedmi evropských zemí. Konkrétně z Francie, Litvy, Polska, Německa, Slovenska, Slovinska a Španělska. V průběhu osmi dnů, se odehrálo 260 činoherních, alternativních, loutkových nebo pohybových divadelních představení. K vidění byly i pohádky, koncerty a návštěvníci se mohli účastnit i doprovodného programu.
V předešlém roce se festival nekonal poprvé po 25 letech v tradičním rozsahu, kvůli opatřením proti covidu. Proběhl v komorní podobě s podtitulem Letos jinak.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.