Letošní zima dává zabrat řidičům i meteorologům. Vývoj počasí je v dlouhodobém pohledu teplotně nadprůměrný, ale i v rozmezí několika desítek kilometrů se silničáři běžně potkávají s velkými výkyvy teplot vzduchu i silnic.
“Zatímco tam, kde zahajujete jízdu svítí slunce a je výrazně nad nulou, o pár desítek kilometrů dál je mlha s teplotami kolem nuly a sjízdnost vozovky je zcela odlišná. Tím je určitě letošní zima jiná než ta loňská. Především za volantem doporučujeme tento jev nepodceňovat,“ říká Pavol Pecha, výkonný ředitel společnosti SOVIS CZ a.s., která má na starosti zimní údržbu silnic I. tříd v okresech Ústí nad Orlicí a Svitavy.
Situaci posledních týdnů označují z hlediska zimní údržby za nevyzpytatelnou. ”Vzpomenu například případ nedávných dnů, kdy ve Svitavách bylo 6 stupňů a situace na silnicích byla zcela klidná. Naproti tomu třeba Jičínsko bylo zahaleno do husté mlhy a teploty se pohybovaly kolem nuly. Za těchto podmínek silnice často namrzají a řidiči, kteří zahájili jízdu například ve Svitavách si to nemusí uvědomit,” vysvětluje Pavel Jerie ze SOVIS CZ a.s.
Dispečeři se tak více než když jindy snaží pečlivě číst předpovědní modely a podle toho nasazovat techniku. Často tak jsou sypače k vidění na silnicích i v okamžicích, kdy si laik může říci, že to je zbytečné.
Modely počasí pro příštích několik dní říkají, že by mělo docházet k postupnému ochlazování. “Vzhledem k četným dešťovým, postupem týdne smíšeným, srážkám, které nás od víkendu čekají, bude třeba dbát na silnicích maximální opatrnosti! Mlhy nebudou výjimkou a hrozí námrazy a kluzké silnice,” varujeJerie. “Obzvláště nebezpečnými úseky jsou pak nadjezdy a mosty, kdy i přes nevýrazně záporné teploty mosty promrzají a následně pak srážky přimrzají, což samozřejmě způsobí potíže při přejíždění,” uzavírá Jerie.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.