čtvrtek 15. dubna 2021 Anastázie

Podívejte se, jak internetoví podvodníci vylákávají z obětí bezpečnostní piny

Opakuje se to stále dokola. Policisté opakovaně varují uživatele sociálních sítí, aby nikomu nepřeposílali telefonní čísla, čísla platebních karet a už vůbec ne bezpečnostní piny z internetové banky. Jenže stále řeší mnoho případů, kdy se lidé nechají napálit. Jaká je strategie podvodníků?

Jak je možné, že jsou internetoví podvodníci stále tak úspěšní ve vylákávání citlivých údajů ze svých obětí? Pojďte se s námi podívat na jeden konkrétní případ, kdy si uživatelka jedné z nejpoužívanějších sociálních sítí, Božena z Královéhradecka, nechala vysát bankovní účet tím, že opakovaně podvodníkům posílala bezpečnostní piny své banky – přestože ji banka v každé zprávě upozorňovala, aby zaslaná data v žádném případě nepředávala dál další osobě.

Pachatelé se nejčastěji nabourají do něčího profilu a jeho jménem začnou oslovovat přátele. „Popíšeme vám jeden takový nevinný příběh Jiřiny a Boženy, dvou důvěřivých kamarádek na sociálních sítích,“ říká policejní mluvčí Magdaléna Vlčková. Konverzace s podvodníkem většinou začíná prosbou o zaslání telefonního čísla. „Od Jiřininých přátel pachatel pod smyšlenou legendou (soutěž o večeři, případně soutěž o vyšší finanční částku v řádech desetitisíců korun), vyláká jejich telefonní číslo. Ano, jakkoliv se to zdá nereálné, Božena pachateli převlečenému za Jiřinu pošle své telefonní číslo, přestože ho opravdová Jiřina už má, protože si kamarádky volají,“ popisuje mluvčí.

Jenže Boženě to nepřijde divné a číslo pachateli převlečenému za Jiřinu ochotně posílá. „Falešná Jiřina pak požádá sociální síť o změnu hesla Boženy k jejímu účtu a následně přichází v mezičase PIN kód Boženě na mobil a pachatel převlečený za Jiřinu od Boženy vyláká cestou komunikace v aplikaci i tento PIN kód a v tu chvíli se Boženy profilu zmocňuje pachatel převlečený za Jiřinu. První krok, který pachatel ke své trestné činnosti potřebuje, je za ním,“ říká mluvčí.

Pachatel pak provede například několik objednávek herních kódů v různých částkách na různých webech. Aby platba proběhla, Božena mu stále zasílá všechny bankovní kódy, přestože ji banka přímo v sms vyzývá, aby hesla nikomu nesdělovala.

Pachatel Boženu stále uklidňuje zprávami typu „neměj obavu, zpráva je zdarma“, „uděláme si hezkou večeři“, případně bere riziko na sebe: „jestli se něco stane, je to moje zodpovědnost, zaplatím ti všechny peníze.“ A Božena posílá a posílá. Překvapí ji až několikanásobný účet od mobilního operátora. „Boženě a všem přátelům, kteří falešné Jiřině uvedené údaje zaslali, se navýší o danou částku paušální vyúčtování od jejich operátora mobilních služeb. V takovém případě už není cesty zpět. Božena a další přátele Jiřiny přicházejí o virtuální identitu v podobě jakési zajištěné „intimity“ či „soukromí“ svého účtu na sociální síti a nenávratně i o své peníze,“ varuje Magdaléna Vlčková.

Jenže ani to podvodníkovi nestačí a snaží se z důvěřivé Boženy „vyždímat“ vše, co jde. Žádá o zaslání vyfocené platební karty a přihlašovacích údajů k internetovému bankovnictví. Podobně oslovuje i další příslušníky rodiny.

Policisté upozorňují, že objasnit podobné případy je velmi náročné. „Pachatelé umějí dokonale „zamést“ téměř všechny stopy a opět těží z přílišné důvěřivosti svých obětí. Jednání pachatelů přesahuje hranice krajů a dost možná i kontinentů,“ říká Vlčková.

Je proto důležité si uvědomit, že přítel na sociální síti, který po nás podobné údaje žádá, nejspíš vůbec není ten, za kterého se vydává. Policie proto znovu apeluje, aby lidé nikomu bez ověření neposílali telefonní čísla a v žádném případě nesdíleli citlivé údaje jako hesla nebo fotografie platební karty.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky policie, podvod, internet, platba, sociální sítě, peníze

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.